onsdag 30 oktober 2013

Pumpakungen


Nu sitter jag här mätt och belåten efter att ha ätit pumpasoppa. Ni kanske minns att jag var på Jordens mat i Gunnebo och att jag där träffade ägaren till Hedenborgs. Jag fick med mig en ekocertifierad krydda som heter Pumpakungen av märket Herbaria (som kommer från Tyskland). Jag lovade att testa just pumpasoppa och nedan ser ni hur jag gjorde. Jag ska säga att jag har fuskat lite och testat kryddan i andra maträtter innan och kan intyga att den är väldigt bra i både kycklinggrytor och i kalla såser. Kryddan påminner ganska mycket om curry som ju kan variera mycket i innehåll - och just denna påminner om en mild curry som min make nyss hade med hem från Indien. Med mig i köket hade jag mina två assistenter Hjalmar och Victor och såhär gjorde vi:
Först skar vi av toppen av två små pumpor, tog bort kärnor och trådar och skar/grävde ut så mycket innehåll som det gick utan att pumporna kollapsade (skulle ju användas till något viktigt!). Kärnorna sparade vi och rostade på pannan i olja och salt. 

Köttet skars i små bitar och frästes i en stor gryta tillsammans med några matskedar Pumpakungen-krydda. Därefter lät vi det koka ca en kvart tillsammans med 0.5 -1 liter vatten. Efter en stunds avkylning blandade vi i 400 ml kokosmjölk och körde med stavmixer tills det blev en jämn och len konsistens. Smaken var fin men lite för mesig så vi la i mer salt, citron, kokossocker och vitlök.Till soppan serverades små kycklingbitar stekta i samma krydda, samt rostat bröd med smör/ost.

Maken och äldsta sonen uppskattade soppan men assistenterna var knappt så berömmande! Om jag ska bedöma smaken på kryddan så påminner den mest om en curry men med ganska kraftig dominans av kanel och kardemumma – den är dock inte stark. Eftersom vi redan använder väldigt mycket curry tycker jag att kryddan är bra i många av våra standard- maträtter. På plussidan kan även räknas att den inte är särskilt salt, vilket jag tycker kan vara ett problem i färdigblandade kryddor J


Beskriving från Hedenborgs hemsida: Pumpakungen 90g, Herbaria – 75kr. Kryddblandning för rätter med pumpa. Passar också fint till zucchini, morötter och rotfrukter. Förpackning: Stapelbar burk med aromskydd à 90 g.

Innehåll: Ingredienser: Kokos*, bergsalt, rårörsocker*, vitlök*, ingefära*, gurkmeja*, paprika*, kanel*, spiskummin*, korianderfrö*, kardemumma*, svartpeppar*, vanilj*, cayennepeppar*. *Från kontrollerade ekologiska odlingar.



torsdag 24 oktober 2013

Natural Products Scandinavia - mässa i Malmö


Nu har jag haft några dagar till att återhämta mig och smälta alla intryck jag fick på Natural Products Scandinavia mässan i Malmö i måndags.
Det var underbart att hälsa på några av mina leverantörer – men också härligt att ta del av nya produkter. I år var jag ganska disciplinerad och hade gjort en lista hemifrån med företag som jag gärna ville prata med. Det underlättade navigeringen mellan alla utställare men tyvärr hann jag dock inte med alla. Här kommer i alla fall lite info.


Incosmetics från Danmark tar över agenturen för Konjac Sponge i hela Skandinavien. Svamparna sägs vara fantastiskt bra mot diverse hudproblem och kan till och med lindra eksem. Jag återkommer om detta. Det finns ju redan en del som säljer svampen i Sverige så en viss erfarenhet finns ju redan här. På bilden ser ni ägaren Jesper Østergaard.


Clearlife är agenter för bl a amerikanska Vermont Soap och engelska veganvänliga Aubrey Organics. Vermont soap har jag (tillsammans med mitt Green Team) bekantat mig med då vi recenserade barnprodukter åt tidningen Camino. Produkterna verkar tilltalande och är USDA certifierade. Aubreys produkter har ”sympatiska” priser och är certifierade av USDA – jag fick med mig prov på schampo och balsam! Tom (på bilden) bjöd även på ”CHAGA-svampte” (en relativt ny hype). Svampen är extremt näringsrik och stärker immunförsvaret – den har ett ORAC-värde på över 100.000!


Esse är ett Sydafrikanskt märke som en av mina kunder har uppmärksammat mig på. En familj från Mölndal blev så kär i produkterna under en resa att de tog in produkterna till Sverige.  Esse-produkterna är baserade på växter från Sydafrika som ju kryllar av endemiska arter! Produkterna är ackrediterade av Phytotrade Afrika (en sorts Fairtrade märkning), är veganvänliga, och EcoCert-märkta.


S5 (Selected Skincare) har jag länge varit nyfiken på efter att ha läst några recensioner. Produkterna (som består av olika serier från var sin "klimattyp") är ytterst aktiva och väldigt dryga – de kostar också en slant. Jag testade bl a en oljecleanser som vid kontakt med vatten löddrade/bubblade och var väldigt enkel att tvätta av – den gav mersmak.


Mette Picaut träffade jag senast på en mässa där jag stod som utställare och hon (som kund) berättade om sina tankar på att göra sin egen serie. Såhär - ett antal år senare får man verkligen säga att hon förverkligat drömmen. Det verkar gå bra för henne och numera säljer hon även utomlands.


Pukka: Har ju världens finaste förpackningar och teerna smakar ju underbart. Nu har de även lanserat en serie med kosttillskott i pulverform (som en tepåse) och det är absolut något jag tänker titta närmare på.


Nonique känner ni kanske redan? Det är en serie ytterst prisvärda produkter (i fem serier) baserade på nonifrukten som kommer från Panama. Produkterna doftar ganska kraftigt vilket vissa älskar och andra inte uppskattar alls. Doften försvinner dock fort från huden enligt Jenny Ödman. Produkterna är BIDH- och EcoCert-märkta, veganvänliga och utan palmolja. Ps min egen bild var så suddig att jag lånade denna från Noniques hemsida.


AEOS är ett brittiskt märke som ni kanske redan känner till då Softskin har tagit in hudprodukterna. Deras produkter är ganska aktiva, innehåller ädelstenar och växter som är odlade enligt biodynamiska principer. AEOS har även smink som jag är nyfiken på att testa. Ögonskuggorna var dock väldigt skimriga och det tycker jag inte så mycket om – någon som har testat? Helena som ni ser på bilden fick en ansiktsbehandling och tyckte om produkterna, men kände även av att de är ganska aktiva (AEOS står för Active Energised Organic Skincare)!


Finn & Gunnar är två ganska lustiga herrar från Norge som har lanserat en egen ekologisk hårserie (främst till frisörer) – De har även bambuhårborstar från Lotus healty hair som jag funderar på att ta in.


Mooncup - menstruationskopp i silikon - har ni nog alla hört talas om. Jag vet inte hur bra det går med försäljningen i Sverige men kanske kan det hjälpa att företaget har gjort en sorts demonstrationsvideo som kan hjälpa kunder att övervinna eventuell  tvivel? Se den här: http://www.youtube.com/watch?v=H_O-X9EQfRw


Dharmazone är ju ett relativt nytt svenskt företag som jag varit nyfiken på. Produkterna är ganska unisex och ägaren förklarade att de säljer väldigt mycket till kliniker och spaanläggningar – det är kanske där de passar bäst?


Jag hälsade ju också på mina befintliga leverantörer: Dagsmeja, A la eco, Naturkosmetikkompaniet och Ekorrens ekologiska godis. På bilden ser ni tjejerna från Ekorrens.

Vad tycker ni – något av detta som verkar lockande?


Ps på bilden längst upp ses bl a vatrondeller = bomullspads från danska Uniq – pads´en är speciella då de inte ”luddar av sig” och inte fastnar i t ex skägg (känner ni några män som använder bomullspads?)

lördag 19 oktober 2013

Heliotrop


Som jag berättade här om dagen var jag nyss på företagsträff med Naturkosmetikkompaniet. Under kvällen presenterades tyska serien Heliotrop som har funnits länge på marknaden (men alltså inte i Sverige). Nu är jag ju själv en riktig torris så jag måste erkänna att jag föll direkt för deras mer feta produkter – mer om detta senare.

Om märket Heliotrop kan i korthet berättas att det etablerades 1965 men att historien egentligen redan börjar 1925 med företaget Elektrobio som startade med produktion av tvål. De arbetade aktivt mot de ”förödande” effekterna av industrialiseringen och var, i likhet med bl a Rudolf Steiner, tillhängare av ”Lebensreform”-rörelsen,  som siktar mot en hälsosam livsstil. En av hörnstenarna i rörelsens verksamhet var etableringen av hälsokostaffärer (redan 1897!) vilka Elektrobio valde som sin försäljningskanal. 80 års intensiv forskning och produktutveckling senare finns nu 7-8 olika produktserier i Heliotropmärket.  I 2007 blev Heliotrop en del av LOGOCOS-gruppen som bl a tillverkar Logona och Sante. I 2011 relanserades Heliotrop med helt nya produkter då man valde att inkludera mer modern vetenskap i produktformuleringarna.

Jag tycker verkligen bra om produkterna och designen på förpackningarna, men för att börja lite sakta har jag tagit in några av de personliga favoriterna från serierna nedan markerade i fet stil (längst ner i inlägget).

Multiaktive Vital Balsam: den gröna lilla burken på bilden har fått sin färg från klorofyll och den har konsistens som en oljebalsam. Den består av en rad olika oljor, dofter helt underbart och går snabbt in i huden – helt klart en favorit !

Multiactive Moisturising Balsam: flaskan med vitt innehåll har en härlig krämig konsistens. Balsamet känns omedelbart återfuktande.

Moisture Facial Oil: har fått sin färg från karoten och ger huden en riktig fin lyster.

Selection Weekend Treatment: Kittet består av två 2,5 ml koncentrat samt en 5ml Multiactive 24 h kräm.

Om du vill bekanta dig med produkterna finns de att köpa som provförpackning och du kan vinna ett Selection Weekend Treatment kit genom att delta i en tävling på Simply Pures Facebook-sida.

Serierna:

Vital: Ansiktsvård med sex produkter för yngre hud – innehåller bl a Q10.

Active: Ansiktsvård med åtta produkter för normal till torr hud – med bla tångextrakt och kameliaolja.

Multiactive: Ansiktsvård med tio produkter för krävande hud – med bl a ginkgo, hibiscus och hyaluronsyra.

Balance: Ansiktsvård med fem produkter för blandhud - med bl a silverlax, lakritsrot och trollhassel .

Selection: Ansiktsvård med två produkter/kurer för all hud – med bl a hyaluronsyra, ros och aloe vera.

Moisture: Ansiktsvård med en ansiktsolja för torr hud – med bl a rosenbladsextrakt och olivsqualane.

Haircare: Hårvård med fyra produkter för fint tunt hår – med bl a koffein och bambusextrakt.

Bodyline: kroppsvård med fem produkter för all hud – med bl a granatäpple och aloe vera.




söndag 13 oktober 2013

Vad har Goethe med kräm att göra?


Här om dagen var jag på en mycket trevlig företagskväll med Naturkosmetikkompaniet. Där framvisade de bl a en tysk serie som de nyligen har tagit in till Sverige. Märket i fråga är ingalunda nytt utan har många år på nacken – det heter Heliotrop. Jag slogs av hur mycket i naturkosmetikaväg som faktisk kommer från Tyskland. Om jag bara ser på mitt eget sortiment finns det t ex Logona, Sante, I+M naturkosmetik, Florascent - och tittar vi på andra kan dessutom nämnas Lavera och Dr Hauschka.
Detta fick mig att ytterligare fundera på varför traditionen har blivit så stark i just Tyskland. Ligger det i historien eller kan det t o m spåras till en enskild individ? Detta är blott en liten tankelek – ta det inte för allvarligtJ
För att om möjligt komma gåtans lösning närmare kan vi röra oss bakåt i tiden och konstatera att fenomenet naturkosmetik har funnits länge i Tyskland. Vi kan nog inte förneka att pionjären är märket Weleda som grundades 1921. Weleda tillkom som ett samarbete mellan läkaren Ita Wegman och Rudolf Steiner. Dessa två är tillsammans arkitekterna bakom de biodynamiska odlingsprinciperna som i sin tur bygger på ett antroposofiskt tankesätt. Det antroposofiska tänkandet lever i allra högsta grad vidare i Tyskland där läkarna integrerar örtmedicin med modern medicin och där t o m homeopati inte ses som hokuspokus.Rudolf Steiner är som de flesta vet fader till den antroposofiska rörelsen. Han fick senare sitt huvudcenter i Schweiz där rörelsen än i dag är stark (och där Weleda såg dagens ljus). Steiner kallade sitt huvudcenter i Schweiz ”Goetheanum” och utformade där en ”metamorfoslära” som blev en föregångare till evolutionsteorin! Steiner var, som namnet Goetheanum antyder, i sin tur kraftigt inspirerad av Goethe.

Steiner lärde känna Goethe vid 21 års ålder, (1882) då han fick i uppgift att publicera Goethes naturvetenskapliga arbeten. Goethe känner de flesta nog primärt som en stor diktare och som romantikens arketyp. Själv ansåg han dock att hans mest betydande arbete låg inom vetenskapens område, och han blev en betydande föregångsman inom naturforskningen på flera olika områden. Goethe såg ingen konflikt i att förena humaniora och naturvetenskap och på så sätt var han nog väldigt modern.

För att återkomma till frågan om Tysklands tradition för naturkosmetika härstammar från en rad historiska händelser eller från en enskild individ kan jag nog inte svara annat än – hur hade det sett ut utan Goethe?

PS Bilden föreställer Goethe till vänster och Steiner till höger (visst är han lik Jeremy Irons !)