torsdag 10 december 2015

Homeopati?

Bild lånad från mina favoriter wulffmorgenthaler (fins bla på danska tidningen Politiken)
Med anledning av en artikel i dagens DN som handlar om att Riksdagen inom kort ska fatta beslut om antroposofiska homeopatiska produkter ska införlivas i den svenska läkemedelslagstiftningen tänkte jag ta upp fenomenet homeopati. Inlägget är skrivet av fyra nobelpristagare och är i mitt tycke mycket bra. För att förtydliga vissa punkter tänkte jag ta upp hur man beräknar olika lösningar/koncentrationer av olika preparat.

Såhär skriver Wikipedia: "Ett homeopatiskt läkemedel tillverkas genom en process som kallas "dynamisering" eller "potentiering". Detta innebär att man utgår från en "urtinktur" bestående av till exempel 1 g aktivt ämne i 99 g vatten och successivt späder detta enligt en fastställd process. Ur den ursprungliga lösningen utvinner man "första potensen" genom att ta 1 ml av den ursprungliga lösningen och tillsätta 99 ml vatten. Man slår sedan flaskan med denna nya lösning mot något hårt, eller skakar den häftigt, ett föreskrivet antal gånger för att frigöra de läkande krafterna. Därefter utvinner man på motsvarande sätt "andra potensen" genom att upprepa utspädningen. När denna process upprepats 100 gånger har man erhållit den hundrade "centesimalpotensen" (C100). Potens 12 är en vanlig startpunkt vid akuta tillstånd, och potens 30 används för kroniska problem"

Om vi tittar på vad detta innebär för mängden molekyler av aktiv substans i en lösning så motsvarar en potens 30 10 upphöjt till minus 44 gram aktiv substans och potens 12 motsvarar 10 upphöjt till minus 16 gram aktiv substans. Jämförelsevis väger en kolatom 10 upphöjt till minus 23 gram. Detta betyder att t o m den starkaste lösningen man använder inom homeopatin i bästa fall innehåller enstaka molekyler av aktiva substansen i 100 ml lösning.

På DN skriver författarna "Homeopatiföreträdare har spekulerat i att de bortspädda komponenterna skulle kunna bilda ett avtryck bland vattenmolekylerna. Men ett eventuellt sådant avtryck försvinner på några få miljondelar av en miljondels sekund. Om homeopater insisterar på att vattnet skulle kunna upprätthålla molekylära avtryck kan man undra hur de i så fall bär sig åt för att hitta ”rent” vatten utan avtryck av molekyler som tidigare har funnits i det." (bra poäng där!)

Ytterligare konkluderar författarna att den eventuella effekten man ser av homeopatiska medel beror på placeboeffekten. Jag har nyss skrivit om just placeboeffekten och hänvisar därför till detta blogginlägget här. Det har gjorts försök att göra metastudier för att utvärdera effekten av homeopati och i ett ganska nyanserat inlägg redovisar Margot Granvik i "Dagenshomeopati.se" för olika metastudier, som hon menar tydligt visar att homeopati har en bättre effekt än placebo. Jag har inte själv gått igenom dessa studier och vill därför inte uttala mig om dessa. 
Dock tycker jag att det faktum att de flesta lösningar inte innehåller en aktiv substans talar sitt tydliga språk. Vad tycker/tror du? Fungerar homeopati eller är det bara utomordentlig dyrt vatten?

ps homeopati ska inte förväxlas med annan naturmedicin där man behandlar med bevisligen aktiva substanser.

Källor: 
http://www.dn.se/debatt/homeopatiska-produkter-kan-inte-kallas-lakemedel/
http://dagenshomeopati.se/2013/01/17/homeopati-ger-storre-effekt-an-placebo-forskare-tonar-ner-resultaten/

1 kommentar:

  1. Visst verkar det väldigt underligt att det kan fungera och jag har själv avfärdat det som idioti, en gång i tiden första gången någon berättade om hur utspädda dessa preparat är. Men det finns ingen människa som kan förklara allt som sker med vår extremt komplicerade kropp och själ. Jorden var rund innan det blev bevisat och många huvud har rullat för denna i dag så självklara fråga. Vi i vår familj har använt homeopatiska preparat många gånger med helt utmärkta resultat. Även till djur och de vet ju inte vad man stoppar i dem ändå blir de friska. För min del spelar det inte någon roll om man är nobelpristagare eller bilmekaniker, det som krävs är ett öppet sinne för att bli bra inte att i första hand kritisera funktionen av medicinen. Vem vet exakt vad som händer när man tar en Alvedon, det ifrågasätts inte av de flesta. Sedan har det blivit häxkonst emot mycket alternativt. Till alla kritiker måste jag ställa frågan vad är det ni är rädda för, först säger ni att det inte kan fungera eftersom det inte finns kvar några aktiva molekyler. Sedan är det så farligt att man inte får behandla barn under 8 år. Obs Sverige ända landet i världen som har denna vanföreställning. Jag har provat på de mest skiftande behandlingsformer och det är förbluffande vad många åkommor jag blivit av med genom åren. Sjukvården har varit katastrofalt dålig för min del genom åren med undantag av ben brott och en opererad axel som blivit mycket bra. Jag har blivit hjälpt av Massage Meditation Healing Akupunktur Tanke fällts terapi Andningsterapi Yoga Vitkålsomslag Mineraler och Vitaminer Enzymer Och Homeopati så klart Jag måste ju även tillägga att jag sanerat bort allt amalgam och det gjorde mig betydligt smärtfriare plus att jag inte haft en enda depression sedan jag sanerade munnen och det är ca 18 år sedan till och med en årligt återkommande herpes har försvunnit. Med sådana problem som sjukvården bara står och gapar tomt med även när man väl kommer in till rätt person efter otal av remisser. Det finns ingen behandlingsmetod som hjälper mot alla sjukdomar därför är det bra att ha ett öppet sinne för att prova sig fram och engagera sig själv samt själv ställa upp för sin kropp med att ge den bästa tänkbara förutsättningar för att hålla sig frisk. Då tänker jag på att bearbeta stress sova tillräckligt undvika övervikt motionera och avhålla sig från energidrycker rökning och skadliga volymer med droger vilket dessutom ger betydligt bättre ekonomi. Vi kan verkligen göra mycket själva för att må bra betydligt mer än vad sjukvården kan åstadkomma eftersom det är vårt eget ansvar att må bra. Naturligtvis ska vi ha en bra fungerande sjukvård när olyckan är framme och det ska vara en självklarhet att vi själva ska få välja vilken behandling vi vill ha för diverse åkommor utan att socialstyrelsen ska vara där med sina pekpinnar och sitt överförmynderi.
    Roy Nilsson

    SvaraRadera