måndag 24 september 2012

Torrschampo - en räddare i nöden



När jag var barn spenderade jag alltid tre veckor i min mormors sommarhus som jag såg som paradis på jorden. Det var ganska primitivt där – vi hade varmvatten men t ex ingen dusch. Bada gjorda man i havet eller med en trädgårdsslang med soluppvärmt vatten. Hårtvätt var m a o inte någon man gjorde ofta. Det är här jag kommer att tänka på hur min mormor gjorde; hon använde Nuvola som var ett kraftigt doftande torrschampo, och vad jag minns det enda som fanns på marknaden. Jag testade själv och tyckte att det var ganska exotisk. Som ni kanske förstår har jag sedan dess sett torrschampo som något väldigt gammaldags förknippad med sommar. Jag har aldrig haft en tanke på att sedan använda torrschampo (även om det skulle behövts i vissa fall) och ärligt talat trodde jag knappt att det fanns . Poängen med allt mitt svammel är att jag precis har tagit in ett BIDH-märkt torrschampo baserad på lera, rismjöl och irisrot. Schampot är behagligt doftsatt med mint.

Efter att ha googlat en del och kommunicerat med kunder på Facebook har jag förstått att torrschampo fungerar väldigt bra men att det kan vara ett problem att använda på mörkt hår då det kan bli gråaktigt och se väldigt pudret ut. Nu är jag ju själv mörkhårig och har därför testat på mitt eget hår som jag hade ”lyckats” få väldigt fett – vilket tyvärr inte syns så bra på bilden.

Först kammade jag håret igenom ordentligt (se ”före-schampo”-bild). Sedan gjorde jag en bena och hällde på lite torrschampo och masserade in. Denna procedur upprepades på hela hårbotten (primärt toppen) och nya benor gjordes med 2 cm mellanrum. Till sist kammade jag igenom håret.

Som sagt var mitt hår rejält fett för att jag ville se vad schampot går för. Jag blev väldigt nöjd med resultatet och håret blev inte alls gråaktigt (se ”efter-schampo ”-bild). Torrschampo fungerar alltså bra som en räddare i nöden och håret blev till och med lite styladJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar