tisdag 16 oktober 2012

Massor av Märken på Mässa i Malmö


Nyss hemkommen och helt fyllt med intryck vill jag passa på att berätta lite om Natural Products of Scandinavia-mässan i Malmö medan den är i färskt minne. Mässan var enbart för distributörer och återförsäljare och alla var därför ganska taggade och intresserade. Jag kom hem med två stora påsar fyllda med prover och information. Helst skulle jag vilja ta in allt i mitt sortiment men man får ju sansa sig;-). Hur som helst kommer här några smakprov från besöket .



Dessa otroligt fina handkrämer från Soap & Paper Factory finns i 11-12 olika varianter med olika doft. Alla är vad jag kan utläsa av innehållsförteckningen helt ok men har ingen ekocertifiering. Jag gillar skarpt förpackningen i metall som gör dem extra exklusiva. Jag tror att priset i Sverige skulle landa på ungefär 150 kronor.



Denna olja från Gentle Beauty som görs på kameliakärnor är, enligt leverantören, en riktig multiprodukt som går att använda till ansikte, kropp och hår. Fettsyresammansättningen ska vara väldigt lik människans eget sebum och därför även väldigt bra till skadad hud. Oljan har en ganska neutral doft och eftersom jag tycker väldigt mycket om oljor kommer jag helt säkert att titta närmare på denna. Jag tror dock att den inte är helt billig.




Alaeco är en av mina leverantörer som under årens lopp har utökat sitt sortiment med allt fler matprodukter. Lisbeth, som är kvinnan bakom företaget, visade mig tre nya sorters pasta som är mycket proteinrika. Det kommer att finnas tre varianter med svarta bönor, mungobönor och sojabönor. Eftersom man blir väldigt mätt på denna typ av pasta räcker en påse på 200 g till fyra personer (fick jag förklarat). Detta kan ju vara idealiskt både till glutenintoleranta och till barn som inte vill äta kött eller bönor och därmed har svårt att få tillräckligt med proteiner. Det går inte än att köpa pastan men snart…



Martina Gebhardt är ett ekologisk och biodynamisk märke som är certifierat av demeter. De har en slogan på hemsidan som översatt heter "mer än bara ekologisk". Märket innehåller 5 serier med både ansikts- och kroppsvård. Jag fick med ett resekit i deras serie kallad ”Ginsing line” för mogen hud. Kittet innehåller kräm, lotion, tonic och rengöring.  Nu återstår bara att testa…




Överlag är jag ganska så anti prefabricerade måltider. Detta beror dock främst på att det knappt går att hitta produkter med vettigt innehåll och bra kvalitet.  På mässan blev jag sent på eftermiddagen ganska hungrig och passerade förbi Amy kitchen som just gör färdigmat i burk eller som frysmat. Personalen såg min hungriga blick och bjöd mig på generösa smakprov av olika burkar. Alla var verkligen jättegoda och de hade till och med lyckats göra en pasta med ostsås som inte alls innehöll ost – bra för mig som mjölkproteinallergiker. Produkterna är ekologiska, vegetariska och helt utan tillsatser – och vad jag tycker är sympatisk – inte så salta.  Det kommer dock sannolikt att dröja ett år innan vi ser produkterna på svenska marknaden. PS i ljuset av senaste tidens debatt om burkar som på insidan är lackade med epoxylack som avger bisfenol A frågade jag om just detta. De medgav att deras burkar var lackade men att ändring är på väg.


4 kommentarer:

  1. Kul med inspiration. Jag tycker tuberna med handkräm ser jätteläckra ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kände mig som ett barn i en godisbutik - och tuberna var verkligen superfina:-)

      Radera
  2. Vilka underbara förpackningar du hittat från Soap & Paper Factory. Ett okänt märke för mig, tusen tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att se lite vad som var med på mässan. Jag fick tips om den men glömde sen helt bort den. Ändå lite långt bort för mig.

    SvaraRadera