söndag 21 oktober 2012

Lagom är bäst





Jag trodde aldrig att jag skulle skriva dessa ord ”lagom är bäst” – det är liksom FÖR svenskt för mig. Men alltså lagom är bäst när det gäller motion. Inspirationen till detta uttalande har jag fått från en dansk studie som omtalades i SvD:

The Copenhagen City Heart study som involverade 20.000 individer och påbörjades 1976 hade syftet att öka kunskapen om hur man förebygger hjärt-kärlsjukdomar. En subgrupp på strax under 2000 joggare jämfördes med resten av populationen. Studien visade att både kvinnliga och manliga joggare minskade risken att dö med 44 % och hade en ökad livslängd på 5-6 år. Forskarna såg även på hur mycket joggande som gav bäst effekt och kom fram till att det optimala var mellan en och två och en halv timme fördelad på två till tre gånger per vecka. Bästa effekten sågs när försökspersonerna joggade i långsamt eller medel tempo. Forskarna såg en u-formad kurva, vilket innebär att individer som tränade mycket och högintensivt klarade sig sämre än ”lagom” joggarna.

Läkaren bakom studien har gett uttryck för att han tycker att ” både Sverige och Norge är alltför präglat av elitidrottens krav på maxresultat och att de borde ta lärdom av den danska modellen där det finns cirka 900 stadslopp med gemytet i fokus” (citat från SVDs sportsblogg).

Detta fick mig till att fundera på varför jag väljer att skriva om vissa studier och skippa andra. Kanske nappade jag på detta för att jag är benägen att ta till mig budskap som passar just mina egna värderingar eller förlåter mig mina tillkortakommanden eller godkänner mina vanor. T ex var jag inte sen att berätta om hur bra choklad är för hälsan (gissa hur mycket choklad jag äter?) – det är ju enkelt att ”predika” när man redan beter sig som man ska enligt något råd/forskningsresultat eller hur? Och medan jag sitter här och teoretiserar över detta står crosstränaren bredvid mig och ser så ensam ut – inte gör jag den sällskap!

1 kommentar:

  1. Klart man skriver om sådant som man gillar och brinner för. Det är ju lättare som läsare också att ta till sig om det man läser om har ett positivt budskap.

    SvaraRadera