söndag 11 november 2012

Mindre inflammation med massage





Här på sistone har jag vaknat med huvudvärk gränsande till migrän varje morgon – inte roligt – speciellt inte eftersom jag varit på semester. Tyvärr blev det inte bättre efter hemkomst. Kaffe har en viss effekt pga koffeinets kärlsammandragande effekt men det tar ju inte bort anledningen. Förmodligen ligger det hormonella rubbningar bakom och det finns kanske en del att ta tag i där.

I morse vaknade jag för första gången utan huvudvärk och det kändes fantastiskt. En anledning kan vara att jag lyckades övertala min bättre hälft till en omgång nack- och ryggmassage i går kväll. Forskare och inte minst läkare har länge varat tveksamma till att massage har annan effekt än att öka blodflödet och därmed ”tvätta bort” irriterande och inflammationsfrämjande substanser. Nu har forskare dock kunnat visa effekt på gennivå.

I en kanadensisk/amerikansk studie fick 11 unga män cykla på träningscykel så att de fick träningsvärk. Därefter fick de massage på ena låret och efter ca 5 timmar togs vävnadsprover från bägge låren. Studien visade att inflammationen minskade i det masserade låret. Man såg även att förmågan att omsätta energi ökades genom att mängden mitokondrier ökade. Forskarna konkluderade att massage har klinisk effekt på skadade muskler genom att minska inflammation och öka nyproduktion av mitokondrier. Massage är alltså ett bra komplement till medicinsk behandling och borde kanske i större utsträckning förskrivas som terapi av läkarkåren  Om inte annat har du nu starka argument för att övertala någon i din omgivning till en omgång massage :-)


Referens: Crane et al. Massage Therapy Attenuates Inflammatory Signaling After Exercise-Induced Muscle Damage. Sci. Transl. Med. 4, 119ra13 (2012).

1 kommentar:

  1. Jag fick rådet av en ekologisk hudvårdsterapeut att jag skulle torrborsta för att minska risken förkylning. Lite linkande orsak kanske?

    SvaraRadera