torsdag 22 november 2012

Prylar-prylar-prylar



Det här inlägget platsar kanske inte riktigt in i mitt bloggkoncept men jag kunde inte låta bli. Det handlar i alla fall om (över)konsumtion.
På min brevlåda har jag ett ”reklam nej tack” klistermärke och jag ser därför inte särskilt mycket reklam. Dock håller jag en tidning och där ramlar det ut en och annan glittrig broschyr. Som den ”sucker” för fina köksgrejer jag är, bläddrade jag igenom senaste reklamen från ett företag som säljer dylika prylar. Visst fanns det mycket fint där, men jag var ganska häpen över hur många helt onödiga saker som säljs – kanske är det ännu mer fascinerande att ”någon” faktisk har uttänkt grejerna J Här kommer ett axplock (se bilden ovan):
  • Glasskulptur som föreställer ett läppstift eller nagellack – pris 999 stk.
  • En liten maskin som bara användas till att hacka lök – pris 339
  • En äggkokare som ska användas i mikron – pris 149
  • En glasgrej man kan sätta på vinflaskan för att dekantera vinet när man häller upp det – pris 119

Jag förstår att folk har olika behov och smak men ofta har jag känslan av att just när det gäller köksutrustning är matlagningstid/frekvens omvänt proportionell mot mängden utrustning. Man kanske fascineras av en ny pryl och tycker att det är väldigt smart men efter några veckor hamnar den på en hylla och samlar damm. Risken är ju att man som köpare med julklapps-idétorka i desperation köper något som vid första anblick förefaller genialiskt – eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar