torsdag 1 augusti 2013

Tillbaka igen - med test av hårfärg


Det var ett tag sedan jag bloggade senast och jag har passat på att ladda batterierna.
Helt ledig var jag dock inte då jag i jakten på lämplig hårfärgnings-testperson kom att tänka på min syster. Hon har mörkbrunt hår med en del grått (fast inte mer än kanske 5%). Eftersom vi sågs under semestern passade jag på att övertala henne till att bli försöksperson. Det var första gången jag har färgat hår och det var en bra erfarenhet då det underlättar när jag ska förklara kunderna hur det går till. Hårfärgen är en pulverfärg som är 100% örtbaserad och den ska blandas med vatten i likhet med Logonas pulverfärger som jag ju säljer i webbutiken.  

Enligt instruktionen ska man blanda en del hårfärg med tre delar varmt vatten tills man får en lagom konsistens. Därefter penslade jag i färgen på små hårbuntar åt gången för att färgen skulle täcka allt hår – ganska pilligt! Jag vet att många färgar själva men det är nog något enklare om en annan kan göra jobbet. När allt var klart satte vi på en duschmössa och färgen fick sitta i lite mer än en timme. Sedan var det bara att skölja ur all färg (NB inte med schampo). Det var lite grisigt men som tur är färgar färgen inte av sig på omgivningen – inte heller på huden om man råkar få på sig lite.

Det sågs strax att färgen hade tagit bra och att allt grått hade fått en fin mörk, gyllene färg. Håret i övrigt blev väldigt blankt och fint. Enligt instruktionen kan det ta upp till 4 dagar innan färgen har utvecklad sig helt men jag tycker nog att den var fin direkt. Hur länge färgen håller återstår att se, men ett som är säkert är att ni väldigt snart kommer att kunna handla färgen i webbutiken. Den finns i 10 nyanser – alla relativt mörka – och den kommer att kosta precis under hundralappen.



Ps färgen är certifierad med bl a USDA och Ecocert

1 kommentar: