För många år
sedan när jag jobbade inom läkemedelsindustrin småpratade jag med en dietist
som sade ” det tar tre år att ändra en vana – men det vågar vi inte berätta för
patienterna då de annars skulle ge upp”. Detta ”statement” har fastnat i mitt
minne och jag tänker på det då och då i situationer där jag känner att jag
fastnat i mönster jag vill ändra. En vana
skulle man lika gärna kunna kalla ett beteende och just beteende i miljösammanhang
var ett stort tema i Caminos stora hållbarhetsdag ”bortom trenderna” som löp
av stapeln igår.
Det var många
spännande föredrag och intervjus och om man ska dela upp det på ett litet
fyrkantigt sätt, kan man säga att en del handlade om (energi)tekniska
förbättringar och nya ekonomiska system och kollektiva lösningar som sänker t ex
energikonsumtion och CO2 utsläpp (och indirekt folks beteende) – och att en
annan del handlade om hur man kan ändra folks beteende/vanor. Ett återkommande
påstående var att man måste ändra beteende innan man kan ändra attityd – eller
m a o man måste prova först.
Jag tyckte
att alla delar av dagen var väldigt intressanta men vill här fokusera på
beteende och lyfta fram fenomenet ”nudging”
Nudge=knuffa
folk i önskad riktning mha att ändra/manipulera valda omgivningar/faktorer. Nudging handlar alltså om att påverka folks
beteende i en önskvärd riktning, genom att arrangera en valsituation så att det
önskvärda beslutet blir det som är lättast att fatta. Människor upplever då att
de fått fatta beslutet helt själva. Det hela bygger på att människan inte är så
rationell som hon vill tro, utan ofta väljer den enklaste utvägen.
Camino
hade bjudit in två forskare: Pelle Guldborg Hansen (Roskilde Universitet - Danmark)
och Steffen Kallbekken (CICERO- Norge) till att diskutera och berätta. (NB
finns ingen i Sverige!)
Ett exempel
som väldigt tydligt visar hur det kan fungera är berättelsen om storleken på
tallrikar på en känd hotellkedja. Man minskade matspillet med 20 % genom att
använda mindre tallrikar (folk slängde mindre av buffématen). Pelle Guldborg Hansen var
noga med att påpeka att man inte blint kan göra en ändring som man kanske själv
tycker är bra – utan man måste studera folk/situationen ingående och agera
enligt resultatet.
Om fenomenet
kan man avslutningsvis säga att det fungerar genom att man ändrar beteende på
gruppnivå.
Intressant
nog var det just i dagens DN en artikel om Charles Duhigg som har skrivit boken
Vanans makt. Han berättar att han började
intressera sig för vanor för ett tiotal år sedan när han var utsänd av The New
York Times för att rapportera från Bagdad. Där träffade han en amerikansk major
som hade fått bukt med de våldsamma upploppen i en mindre irakisk stad, bland
annat genom att få bort kebabstånden på stora torget. Det påverkade invånarnas
vanor på ett sätt som till slut ledde till att sammandrabbningarna upphörde.
Majoren berättade för Charles att
det viktigaste armén hade lärt honom var att förstå hur vanor uppstår och hur
man kan förändra dem. Det hade fullständigt förändrat hans sätt att se på
världen. Mötet med majoren gjorde ett så starkt
intryck på Charles Duhigg att han vid hemkomsten till New York genast satte i
gång att studera ämnet, vilket resulterade i boken ”Vanans makt”*.
Hans ”vapen” eller metod går (i
likhet med nudging) ut på att noga analysera situationen för att komma på exakt
vad som utlöser ett visst beteende – (utlösande faktor och belöning) när man
väl har kommit till insikt är det enklare att ändra vanan i önskad riktning -
kanske kan man kalla det ”egennudging” J
Hur som helst
kräver ”egennudging” en god portion vilja och att man faktisk själv inser att
ett visst beteende/vana bör ändras. Om vi zoomar ut och funderar på hur man ska
nå ut till alla med (i detta fall) ”miljöbudskapet” kan man tycka att det
verkar oöverstigligt - alla som var på Caminomötet var/är ju mer eller mindre
överens men den ”breda massan” (låter kanske lite väl ”vi” och ”dem”-aktigt) har
kanske ingen lust och motivation för ändring.
Är då
nudging lösningen? …att göra valet enkelt för folk som då så småningom ändrar
attityd?
Ps Gemensamt för
både intervjun med forskarna och artikeln i DN är att det talades om en spill
over effekt (en ändrad vana för med sig nya ändringar). Nudge-forskarna hade
sett tendenser till detta men var osäkra då det fanns dåligt med studier, men
artikeln idag bekräftar att ändring av en vana ofta leder till ändring av andra
vanor – så låt oss sätta bollen i rullning och storsatsa på nudging.
Lankar:
https://www.facebook.com/caminomagasin?fref=ts
http://inudgeyou.blogspot.se/
*http://www.dn.se/insidan/kunskap-gor-det-mojligt-att-bryta-vanecirklarna/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar