onsdag 2 april 2014

Konsten att städa en toalett – eller berättelsen om bacillskräck?



Jag har tre pojkar och det gör att städning av toalett ibland är en utmaning eller i alla fall krävs en del då kisset hamnar lite överallt. Detta har nog bidragit till att jag är lite nojig med toaletter. Det känns lite olustigt att säga det, men jag har observerat att det finns en del ostädade (eller felstädade?) toaletter runt i kring – och oftast på ställen där man kanske förväntar sig att det ska vara rent. Jag försökte för ett tag sedan visa min äldste son hur man städar toaletter och han replikerade ”men mamma det är ingen mening att jag lär mig – det är ju ändå kvinnor som städar”. Det gjorde ont! Barn gör inte vad man säger – de gör vad man gör! Då jag googlade på ”städa toalett” råkade jag på en hel del trådar där främst unga killar som har flyttat hemifrån undrar hur man gör. Vad jag tänker visa här är inte en absolut sanning men hur jag tycker att det är bra att göra och vilka medel man kan använda.

1. Spraya toalettmedel i toastolen – det ska sprutas in under kanten hela vägen runt.

2. De flesta i Sverige har plastsäten som är enkla att ta av och det underlättar rengöring. Ta av sätet och duscha av i hett vatten. Tvätta sedan med en trasa eller svamp och en mild allrengöring. Kom även ihåg att se över de två plastpinnar som man fastgör sätet med – de kan vara nedkissade! Samma trasa/svamp tvättar man sedan av toalettstolen med på alla ställen där man inte har toalettmedel dvs även utanpå. Kom ihåg att tvätta av spolknappen (återkommer om denna). Torka bort tvålen men en våt trasa så bra det går. 

3. Ta toalettborsten och skrubba toaletten också under kanten – detta kräver förstås en borste med en extra spiral/ring som kan nå upp under kanten. Spola när det är klart och skaka av borsten så att den blir så torr som möjligt. Om man har en stängd hållare till toaborsten är det även viktigt att hålla denna ren/torr då det annars kan växa mumsiga saker där.

4. Sätt tillbaka toasätet. Nu kan man vara klar men om man känner för lite extra (t ex i virustider) kan man spraya spolknappen och sätet med sprit. Tänk på att fingrarna kanske inte är helt rena när man trycker på spolknappen – så den kan nog vara ganska smutsig. Det kan vara frestande att bara ta sprayen med sprit och städa med den, och det kan fungera om inte toaletten har synligt smuts. Det som händer om man har sprit/alkohol direkt på smuts är att smutsen närmast bränner fast! – alltså mekanisk/synlig smuts ska tvättas bort med tvål.

5. Tips - man kan även fundera på att desinficera toarullehållaren och vattenkranen. Då och då måste man torka av väggen då det sprids en del via aerosoler när man kissar och när man spolar. Av samma anledning bör man förvara sin tandborste på ett vist avstånd från toaletten :-D

Produkter: Många använder allt för tuffa kemikalier, vilket är helt onödigt. Andra gör helt tvärtom och gör egna medel vilket fungerar utmärkt. Själv har jag totalt 4 sorters städprodukter – alla från Sonett.

· Vanligt diskmedel till det mesta i köket

· Allrent som är en mild tvål – används i badrummet

· WC-rengöring

· Desinficeringsmedel (sprit med eteriska oljor) som används i kök och bad


PS Jag har seriöst funderat på att uppfinna den optimala toalettborsten då jag inte tycker att det finns någon riktigt bra!

PPS Kolla denna länk: http://www.linnlinn.com/gudrun/avh.asp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar