tisdag 17 juni 2014

Köp ekologiska jordgubbar!


Jordgubbssäsongen är över oss och vi har precis ätit årets första jordgubbar. Anledningen att vi väntade är att vi vill ha ekologiska jordgubbar. Jag hade planerat att skriva ett längre inlägg om gift i vanliga jordgubbar och varför jag inte vill köpa dem men en annan har skrivit så bra att jag väljer att länka till inlägget här: http://runelanestrand.wordpress.com/2014/06/16/den-forgiftade-jordgubben/ - detta är viktig läsning som alla bör ta del av!
Hur som helst hittade jag här om dagen en bra lista över kravmärkta jordgubbsodlingar och hela familjen passade på att åka till Bergums Biologiska Bärodling. Jag har bekantat mig med ägarna (Leif och Sandra) tidigare när de har varit på div. ekologiska marknader. De har (förutom jordgubbarna) en gigantisk blomsterodling (och grönsaker på hösten). 


När vi kom strax innan 12 hade det redan varit många där så vi fick kämpa lite för att hitta mogna bär. Dock blev det till min förvåning faktisk 4,5 kg bär. De kostar 80 kr kg så det blev en slant, men det är värd var enda krona. Det som är viktigt att notera är att jordgubbarna INTE var angripna av skadeinsekter och mögel så varför är ”vanliga” odlingar så tungt besprutade? På bilden nedan ser ni tjejen som har sommarjobb hos Sandra och Leif och vars uppgift bla är att väga gubbarna som man sedan betalar i kassan. Förutom jordgubbsodlingen finns som sagt en otrolig mängd vackra blommor där och jag blev nästan helt handlingsförlamad – vi köpte dock en fin lila buddleja som redan blommar så nu får vi vänta på finbesök från fjärilar.  

Planen var att frysa in den del av gubbarna då 4,5 kg ju är en hel del. Det blev dock inte så eftersom de helt enkelt har blivit uppätna eller ”omvandlade” till ” rødgrød”som jag har bloggat om tidigare. Allt som finns kvar här på dag 4 är en halv liter rødgrød. Själv kan jag pga allergi inte äta jordgubbarna råa och uppskattar därför rødgrøden. Mina grabbar sa att det var i särklass de sötaste jordgubbarna de någonsin ätit!


4 kommentarer:

  1. Tack för tipset om ekologiska jordgubbar. Tänkte åka till Bärby självplock men det får väl bli ekolivs istället :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker ju att det är viktigt att handla ekologisk - speciellt när det rör sig om barn som kanske äter många jordgubbar - barn är extra kemikaliekänsliga!

      Radera
  2. Åh vad härligt och gott! Väldigt bra skrivet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för beröm! Sommartider är härliga tider då man kan frossa i bär och fläderblomssaft och annat gott - snart är de röda vinbären mogna!

      Radera