fredag 23 januari 2015

Åt fel håll i klädbranschen?


Jag köper nästan aldrig kläder, men när jag gör det vet jag oftast vad jag vill ha. Lite spontanköp blir det förstås men det är i så fall i samband med att jag letar efter något specifikt.
Helst skulle jag köpa ekologiska kläder men det är svårt då de nästan bara finns på nätet och jag har problem att hitta till exempel koftor som passar i ärmlängd (har lååååånga armar:-)).

Idag tog jag en sväng till lokala köpcentret då jag ville hitta en mörkblå yllekofta. Det finns väldigt många affärer att välja på så man skulle tro att detta var en enkel match. Tyvärr visade det sig vara omöjligt. Jag var inne i både dyra och billiga affärer men högsta ullprocenten jag hittade var under 70 % - resten var akryl. Av både miljö- och komfortskäl vill jag inte ha akryl på kroppen och jag vet med säkerhet att en del av affärerna jag besökte tidigare har haft massor att välja på i ren ull.

Varför har det blivit såhär? Är det köparna som styr (läs inte vill betala den lite dyrare ullen) eller är det producenterna som vill tjäna extra på plaggen? En av affärerna jag besökte var H&M - de brukar ha ok basplagg i ekobomull och har som sagt tidigare haft massor av kläder i ren ull eller nästan ren ull. Jag frågade en expedit om det verkligen stämde att de inte har ren ull längre och hon bekräftade och tillade att akryl är mycket billigare och att det ju är konsumenterna som styr.
Jag tillåter mig att ifrågasätta detta. Om butiker alltid skyller ifrån sig och inte "visar vägen" kommer det att gå åt fel håll - detta eftersom flertalet konsumenter går efter priset. De skulle ju åtminstone kunna ha en mindre kollektion i vettig kvalitet och se om inte mer medvetna konsumenter nappar på det. Just detta att "visa vägen" eller att pusha folk i önskvärd riktning har visat sig vara ett bra verktyg för att ändra beteende (läs här om fenomenet nudging) och jag kan inte annat än tycka att företag som H&M är cyniskt beräknande och inte tar sitt ansvar - de ligger faktisk nr 18 på världsrankningen över världens rikaste. Som Pippi säger "är man stark måste man också vara snäll"


PS Jag är medveten om att det största problemet nog är överkonsumtion av kläder, men om affärer väljer att sälja dyrare kvalitetsprodukter skulle konsumtionen förmodligen också anpassa sig därefter (läs minska konsumtionen)

PPS här kan du läsa mer om textiler och miljöpåverkan:
http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/bra-miljoval/bmv-textil-kriterier.pdf
http://www.radron.se/artiklar/Tveksam-nytta-med-miljovanligt-tyg/

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg men trist utveckling... Jag tycker affärerna gör det lätt för sig som säger att vi konsumenter styr- de flesta köper ju nämligen det som " finns framför ögonen på dem". Jag kör just nu ett projekt, att under minst ert års tid enbart köpa kläder som är eko-reko. Och efterfråga detta på affärer. Tankeväckande projekt (som sannolikt blir en livsstil), bl.a har jag reagerat på bristen på nudging för ekologiska val vad gäller kläder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Nudging är fortfarande ganska nytt i Sverige och det finns (vad jag vet) ingen forskning än (Danmark och Norge har dock kommit en bit på vägen). Om nudging ska fungera inom klädbranschen måste större företag vara aktivt deltagande och inse sin (viktiga) roll. Utmaningen blir att få det att gå ihop ekonomisk då företagen sannolikt inte vill avstå från vinst med mindre de kan ta igen det på goodwill eller ökad förtroende (hur mäter man ekonomiska vinsten av detta?).

      Radera
  2. Jag försöker också minska mina klädinköp och främst köpa ekologiskt och naturmaterial men ofta är det ganska svårt att få tag på annat än baskläder vilket jag tycker är synd.

    SvaraRadera