onsdag 4 januari 2012

Flamskyddad kropp?


Är du också flamsäker? Det är vi tydligen alla. Jag har precis läst ”Den flamsäkra katten” som vi mottog från SNF strax innan jul. Den innehöll i och för sig inga överraskningar men bekräftar vad jag redan vet…det går inte att slippa undan skadliga kemikalier även om man flyttar till Nordpolen …

Samtidigt med denna debatt, som jag verkligen hoppas når ut till ”breda befolkningen”, försöker jag och min familj att köpa en ny tv som är så säker som möjlig. Detta har visat sig att vara svårt; dels för att det är svårt att hitta information och dels för att det finns väldigt få att välja på. Först var vi inne på Samsung då dessa skulle vara svanenmärkta, men nu visar det sig att informationen är föråldrat och kommer från 2009. Apparaterna är tydligen inte längre svanenmärkta – varför? Det som jag tyckte var bra, var kombinationen av energisnålhet och att de giftigaste flamskyddsmedlen var borttagna. Nåväl det var ju tråkigt. Sedan hittade vi två modeller av Phillips som tydligen är bra men den ena finns inte i handeln? Och den andra kostar minimum 7.000 kr. Jag hade tänkt max 5000 kr…..hmmm någon som har tips?

När man frågar i butiker har de en viss kunskap om energiförbrukning men flamsäkring finns inte på kartan – det finns helt enkelt inga kunder som frågar om sådant! Detta fick mig att fundera på de stackarna som jobbar i elektronikaffärerna. De blir ju bombarderade med flamskyddsmedel från alla apparater som står på hela dagen, och nästan alla anställda är unga män i fertil ålder som ännu inte har fått barn! Detta är skrämmande då man vet att män är mer känsliga och får fler hormonrubbningar än kvinnor. Ett av kapitlen i SNF´s bok heter just ”Den hotade mannen” och jag har skrivit om detta tidigare. När ska vi börja ta problemet på allvar?

4 kommentarer:

  1. Nej jag har inte läst boken (eller sett Underkastelsen) jag törs inte, jag misstänker att jag redan vet alldeles för mycket och sover tillräckligt oroligt på nätterna utan mer info ;)
    men...Ja det är verkligen skitläskigt!!!! Så "bra" att du är på Tv -jakt, jag är egentligen också det och trodde att det var svanenmärkta där ute som man kun e leta efter, så himla trist att det inte var så...men om du hittar någon hyggligt giftfri så tipsa gärna....jag är också på jakt som sagt men har inte orkat skaffa ny eftersom det är ett så stort projekt att ro iland med att kolla upp och ta reda på allt i den här frågan. Det är lättare att låta bli att köpa nytt helt enkelt men måste man så måste man ju.

    SvaraRadera
  2. Ledsen att behöva säga det men jag är rädd att inte ens Nordpolen, eller sydpolen för den delen, är säker för den som inte vill bli exponerad för flamskyddsmedel...

    SvaraRadera
  3. Förresten:
    Den här kanske kan hjälpa?
    http://www.svanen.se/Nyheter/2010/10/Utbudet-av-Svanenmarkt-tv-okar-stort-/. Förvisso 2010 men kanske något att gå vidare med?

    SvaraRadera
  4. Tant M (Malin)- nej det är lätt att få ångest men samtidigt skönt att ha lite koll på "omgivningen". Sara, nej Nordpolen är absolut inte säker - man har hittat massor ämnen i isbjörnar som inte bör finnas där. Tack för länken - den har jag kollat tidigare, men det verkar som sagt som om Samsung inte längre har svanenmärkta produkter och jag vet inte varför.

    SvaraRadera