måndag 16 januari 2012

Om konsten att dricka te


Innan jag fick te i mitt sortiment var jag ganska envis i mitt val. Jag drack enbart grönt te och helst från Japan då detta har en mer förfinad smak enligt mitt tycke. Vanan med grönt te växte fram efter ett års boende i Japan. Te i tepåsar var uteslutet (skräp gjort på rester) och smaksatta teer ansåg jag billigt/dålig stil. Nåväl man har en ståndpunkt tills man tar ett nytt (citat Jens Otto Kragh fd statsminister i DK).

Qi-te kom in i mitt liv och jag var såld. Qi-te finns som svart, grönt och vitt. Vitt te anses för nyttigare än grönt te som i sin tur är nyttigare än svart te (ju mindre behandlat ju bättre). Teerna finns som helt rena eller med olika naturliga smaktillsatser. Man kan helt enkelt välja enligt önskad effekt och naturligtvis enligt sina smakpreferenser, t ex:

Uppiggande: Ginseng, Gingko, Citrus
Renande: Detox, Ingefära
Värmande: White & spicy
Fräscht:  White & fruity, Pome
Etc…..

Jag är kanske fortfarande ganska envis då jag inte har något i teet förutom lite honung i förkylningstider (och…äähh.. en sällan gång whisky och citron). Det har förresten alltid förbryllat mig varför engelskmän har i mängder med socker och mjölk, men efter att ha testat förstod jag att det annars inte gick att dricka –  de brygger ju teet vansinnigt starkt; varför?  

Hur vill du ha ditt te?

Ps: jag föredrar en kopp kaffe på morgonen

Pps: gillar du bloggar om te kan du läsa denna

Ppps: hälsoinfo om te: te är rikt på polyfenoler (katechinerna) som är kraftiga antioxidanter. Vitt te stimulerar tarmsystemet och är bra för magen. Det används även för att slå ner feber.

1 kommentar:

  1. Jag kan rekommendera Vitt te med granatäpple, som blivit hela familjens favvo! / Fia

    SvaraRadera