lördag 12 maj 2012

Transportera dig smal?


Bild lånad från Nordisk folkecenter for vedvarende energi

Så här passande på dagen för Göteborgsvarvet (heja Karin och Fia) tänkte jag skriva lite om motion i vardagen. Min kära make som jobbar på Chalmers var igår på föreläsning med en av tre nya hedersdoktorer.

Geetam Tiwari är namnet på hedersdoktorn och hon är specialist i transportfrågor kopplat till hälsa. Rapporten som delvis ligger till grund för föreläsningen handlar visserligen om asiatiska förhållanden där infrastrukturen än så länge är ganska annorlunda (jämfört med västliga metropoler), men den belyser trots detta problem som även gäller här. Exempel från texten:

” For example, if a large section of the population cannot afford to use motorized transport – private vehicles or public buses – they have  to  either  walk  to  their  place  of  work  or  use  bicycles. Providing a safe infrastructure for cyclists and pedestrians means  either physically segregating  road  space for cyclists and pedestrians  from  motorized  traffic, or, if  that is not possible ,reducing  the  speed  of  motorized  traffic.  Both measures  imply restricting  the  mobility  of  car  users  to  ensure  the  mobility  of bicycle users. ”

Rapporten* och föreläsningen handlade om (bl a):
-          Hur kan de olika transportformar integreras utan att ”kollidera”?
-          Hur kan kollektivtrafik gynnas och inte privatbilism?
-          Hur man får ”flyt” (tvingas gå?) mellan olika transportmedel

 Det sista är förmodligen en bra och ganska översedd lösning på dagens hälsoproblem. Mer än 50 % av befolkningen är överviktig och problemet är störst bland männen. Kan det hänga ihop med att andelen kvinnor som nyttjar kollektivtrafik är högre än andelen män? Hur kan ”man” ändra sitt transportbeteende?  -  hur kommer ”man” över barriären?

Om jag ser på den egna ankdammen som är the big city of Göteborg då finns det kanske vissa begränsningar pga den geografiska utspridningen. Täta, pålitliga OCH billiga förbindelser skulle nog få fler att välja kollektivtrafik (t ex pendeltåg som går varje kvart i stället för varje halvtimme). Det återstår att se om nya trängselskatten får någon effekt.

Hur ser det ut i ett historiskt perspektiv? Här kommer lite statistik från trafa.se**:

Av resandet inom Sverige på väg, järnväg och sjö utgör kollektivtrafiken idag 18 procent av alla personkilometer. På 1950-talet var kollektivtrafikens andel nära 50 procent. Därefter har det totala resandet (exklusive flyg) i kilometer nästan sexfaldigats, vilket inneburit att kollektivtrafikens betydelse har minskat, både mätt i personkilometer och andel av resandet, sett över denna långa period. Det senaste decenniet har dock resandet med kollektivtrafik ökat i absoluta tal och även marginellt ökat som andel av det totala resandet.

Detta är ett litet citat från rapporten, men det man kan utläsa är att det först har gått åt ”fel håll” under många år för att sedan vända under det senaste årtiondet, vilket ju är positivt. Fortfarande tycker jag dock att privatbilismen gynnas alldeles för mycket.

Detta blev ju något långt, men helt enkelt kan det uttryckas som ”Infrastrukturen har ett avgörande inflytande på folkhälsan p g a i vilken grad man uppmanas att röra sig till fots eller på cykel eller/och med offentlig transport”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar