torsdag 10 maj 2012

Om att sälja smink på nätet – ett ytligt men ack så viktigt tema:-)


Bilden visar Nvey eco läppstift 370 Muted Coral Pink Shine


Tycker du att det är svårt att handla smink på nätet? Jag tycker att det är svårt att sälja smink på nätet – och varför det?
Svaret är helt enkelt att bilder ljuger för att det är oerhört svårt att få bra färgåtergivning. Om du ser på bilden ovan då är läppstiftet längst till vänster och höger samma produkt. I mitten en swach på handryggen, och bredvid ses resultatet på munnen (jag tycker att färgen är mycket kraftigare i verkligheten – ber om ursäkt för bildkvaliteten). Hur beskriver man en färg? Det är ju väldigt subjektivt hur man uppfattar färger. Det är så mycket som har betydelse för hur en färg kan uppfattas, t e x:

- vilken sort ljus bilden har tagits i.
- hur det ser ut på skärmen (varierar ju kraftigt från dator till dator).
- hur det ser ut på huden (kanske inte alls som i burken).

Visserligen kan problemet delvis lösas med att skicka prover men det är inte allt som är lämpligt att skicka som prov.  I min webbutik kan man köpa prover på foundation och det är ju nästan en förutsättning för att kunna välja rätt nyans.  Mascara, puder och eyeliner är inte fullt så känsligt, men ögonskugga, läppstift och rouge vill de flesta gärna klämma på först.

Vad jag önskar mig, och förhoppningsvis lyckas med, inom snar framtid är:  

- bättre, flera och större bilder
- swatch på huden
- bild med exempel på sminkning
- video med instruktion

Men även med dessa verktyg får man ju inte med känslan/konsistensen.
Man läser ständigt att försäljning via e-handel bara ökar och jag undrar hur det blir i framtiden. Kanske blir det möjligt att testa med virtuellt smink – ladda upp en bild på dig själv och testa olika färger och kombinationer.

Hur föredrar du att handla ditt smink och tycker du också att det är svårt att handla på nätet?

2 kommentarer:

  1. Jag skulle önska fler egentagna bilder från webbshoparna, gärna på läppstift rouge och foundation. Men jag förstår ju att det tar sin lilla tid. Men det skulle helt klart locka fler kunder. :)
    Jag har dock tur som inte är superpetig med exakta nyanser. Men ser ett läppstift matt ut på en bild och jag får hem ett glittrigt så blir jag lite sur!

    SvaraRadera
  2. Det är ju verkligen svårt det här med färger och värst är nog foundation!
    Men tycker det är bra när man kan köpa små färgprover.
    Foton är bra att ge en aning om vilken färgnyans, men som sagt svårt att få till.
    Men jag tycker att det överlag går riktigt bra att handla över nätet med naturlig hudvård.
    Kanske för att det finns så mycket bra seriösa webbshoppar... ;-)

    SvaraRadera