tisdag 24 april 2012

Kan lera bota öroninflammation?


bild från wikipedia

Vi har haft tur i min familj. Vi har nämligen helt sluppit öroninflammationer. Vad jag har förstått är det i många familjer ett återkommande problem som stjäl energi och nattsömn hos både vuxna och barn och som oftast kräver en mängd antibiotikakurer.
För några dagar sedan blev jag kontaktat av en kund som undrade om jag har lera i mitt sortiment. Hon behövde det till sitt barn som just har öroninflammation. Lera som bot mot denna åkomma var helt nytt för mig så jag googlade och hittade info som jag tänker delge er här. Min kund har dock inte med ricinoljan (se nedan) i sin behandling utan bara leran som hon tycker hjälper bra.

Behandling:
Värm upp lite ricinolja och stryk på bakom örat från örsnibben och ner längs halsen mot nyckelbenet (lymfdränage) Det ska göras 10-15 minuter med mycket mjuka rörelser och med två fingrar och ska enligt utsago hjälpa till att dränera örat. Efteråt tvättar man med tvål och vatten och läggar en minst 0,5 cm tjock ”lerkorv”/omslag * bakom och framför örat. Därefter täcks området med plastfolie och leran ska sitta på minst 30 minuter. Detta gör man två gånger om dagen tills barnet/den drabbade mår bättre. Enligt min kund fungerar det bäst med vit eller grön** lera men brun duger också.

*mixa med passande mängd vatten för perfekt konsistens

**olika lertyper:
brun lera betår av montmorillonite
grön lera består av muscovite, montmorillonit, kvarts, kaolinit, albit, anortit och mikroklin.
Vit lera (pH på ca 5) består av kaolinit, glimmer och spår av kvarts.
Rasullera består av stevensit

Rent allmänt har lera extremt bra förmåga att absorbera tungmetaller, vilket ger det många medicinska fördelar. Montmorilloite är t e x också utmärkt som lugnande kur mot kontakteksem och har även bakterieabsorberande egenskaper.

Öroninflammation – var sitter problemet? (se bilden)
Vid öroninflammation har vätskan/slemmet i mellanörat blivit växtmedium för bakterier och det ger ökad mängd vätska i mellanörat. Vätskan blir normalt bortdränerat via Eustakiska röret***(efter den italienske anatomen Bartolomeo Eustachi, 1514 – 1574), som förbinder svalget och mellanörat. Hos barn är röret mer vågrätt, kortare och har en mindre diameter än hos vuxna. Detta gör att barn löper mycket större risk för öroninflammation (bakterierna tar sig lättare in (via svalget) och vätskan har svårare att komma ut).

***på svenska kallas det även örontrumpeten

1 kommentar:

  1. Massa intressanta inlägg som vanligt! :-)
    Tappade bort din länk för ett tag sedan och kunde inte komma ihåg vad bloggen hette, men nu har jag hittat tillbaka! :-)

    SvaraRadera