onsdag 4 april 2012

Olika påskgodis-traditioner


Hur brukar ni ha det till påsk? Nu menar jag inte matmässigt utan godismässigt.
Jag kommer ju från Danmark och det är intressant att observera skillnaderna i godistraditionerna länderna sinsemellan. Här i Sverige äter man ju överlag lösgodis medan man i Danmark äter choklad. Det intressanta är att även barnen föredrar choklad och faktisk t o m mörk choklad enligt en barn-smakspanel som testade påskchoklad för tidningen Politiken häromdagen. Såhär stod det bl a: ” Før i tiden var alt det, der smagte sødt, et hit. I dag er det den rene og naturlige smag, børnene går efter. Der har været rigtig meget opmærksomhed på chokolade de seneste par år. Og der er dukket en masse små fabrikanter op, som bruger nogle bønner med en kraftigere smag, og som ofte har et højere kakaoindhold. Det har børnene vænnet sig til«, siger Helle Brønnum Carlsen.”*

Det går alltså att lära barnen vad god kvalitet är och allt flera studier pekar på att choklad är bra för hälsan **. Tänk om detta skulle fungera i Sverige – då skulle påsken ju nästan bli hälsosam;-)

Tycker dina barn om choklad eller föredrar de lösgodis? Och hur är det med dina egna preferenser?

Glad påsk till er alla (med eller utan choklad)!




2 kommentarer:

  1. Min dotter drar gladeligen i sig 85% choklad minst lika gärna som "lösgodis". Hon äter vad som bjuds...vilket ger mig både makt och ansvar att välja rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det också med mina barn men tyvärr har de två yngsta (tvillingarna) slutat äta mörk choklad. Jag satsar dock på att de så småningom kommer att tycka om det igen...

      Radera