fredag 20 december 2013

Julmat i repris - hemlagad eller köpt


Det här inlägget har jag publicerat tidigare men tänkte att det kanske inte skadar att köra i repris.
Har ni lagt märke till att väldigt många försöker ta bort/lyfta bort det dåliga samvetet från våra axlar med råd som ”Har du inte tid och ork går det bra att köpa färdig julmat” bla bla bla.
Jag håller inte med – i alla fall, om man som jag, inte vill äta massor med tillsatser. Dessutom innehåller färdig mat alldeles för mycket salt och socker. I dagens GP (för ett år sedan) tar man upp just detta och listar tillsatser/innehåll i en rad färdiga julrätter. Här kommer lite mumsiga exempel. I ”rättvisans namn” listar jag även de som jag tycker är acceptabla!


Minus:

Prinskorv: 64 % kött, vatten, grisfett, potatismjöl, kryddor (vilka?), lökpulver, jästextrakt, druvsocker, konservering (E250, E 262), antioxideringsmedel (E 301, E 331, E 335, E 327), rökarom.

Sylta: 55 % kalvkött, buljong (?), svål, kryddor (vilka?), lökpulver, smakförstärkare (E 621), antioxideringsmedel (E301), konservering (E 250).

Sillsallad från mitt kära hemland Danmark (där man excellerar i undermåliga färdiga sallader som äts med rågbröd): inlagda rödbetor, sill, äpple, potatis, kryddor (vilka?), senapsmjöl, syltad gurka, stabiliseringsmedel (E 509), konserveringsmedel (E202, E211), surhetsreglerande medel (E 296, E 330, E 300), färgämne (E 140, E101).

Köttbullar: 73 % kött, vatten, lök, salt, buljong(?), kryddor (vilka?), potatis, sockerbetsfiber, stabiliseringsmedel (E 450, E 451), druvsocker.


Plus:

Risgrynsgröt som oftast är utan tillsatser.

Janssons frestelse där fler är utan tillsatser.

Rödkål som bara innehåller modifierat potatisstärkelse (men som enligt mitt tycke är för söt).

Nu är det ju inte så att alla E-nummer per automatik är dåliga, men jag tycker att produkter med många E-nummer signalerar dålig kvalitet. De finns där för att dölja en dålig råvara eller/och för att förlänga produktens hållbarhet i supermarknaden eller hemma i kylen. (NB ju mer vatten en produkt innehåller ju mer konservering och förtjockningsmedel, salt och socker behövs det).

ps om du äter kött väljer du väl ekologisk julskinka?

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar