onsdag 8 januari 2014

Mina favoriter


Favoritlistor i den gröna bloggsfären är populära och även om jag inte brukar göra upp listor har jag naturligtvis personliga favoriter bland mitt sortiment – nedan omtalar jag några. Då skönheten i allra högsta grad kommer inifrån inkluderar jag även ätbara produkter.

MAT

En produkt som jag använt genom många år är ekologisk kallpressad kokosolja. Oljan är – i likhet med andra oljor - en multiprodukt, då den går att använda både ut- och invärtes. Mitt största förbrukning är definitivt i maten och fram för allt har jag en klick i havregrynsgröten på morgonen.  Oljan kommer ofta fram vid bakning av kakor och i kycklingrätter. Till huden/kroppen använder jag den primärt som hårkur.

En ny favorit som också är en kokosprodukt är kokosmjöl. Dels är det rikt på fiber och mineraler och dels ger det en bra smak i olika maträtter. Oftast använder jag mjölet i barnens pannkakor som jag gör på rismjölk/mjölk, ägg, lika delar av majsmjöl, kokosmjöl och vetemjöl, och en aning kokossocker (stekar i olivolja eller kokosfett).

Nyponpulver fås både som skalpulver och helfruktspulver. Till nyponsoppa är skalpulvret absolut bäst men som strössel över gröten/filen är helfruktspulvret ett bättre val då det inte dammar och är mer näringsrikt. Nypon innehåller en mängd näringsämnen och har olika hälsofrämjande effekter. Dessutom smakar det bra.

Spirulinaalger är pyttesmå näringsrika rackare. Något vidare bra smakar de inte men om man får i sig för lite grönt eller är i behov av en snabb detox är de ideella. Färgen är härligt intensiv och jag har tex använt algerna i glasyr som alternativ till fruktfärg.


HUD

Jag gillar olja – har visserligen sagt detta tidigare men det tål upprepas.Till ansiktet föredrar jag avokadoolja eller jojobaolja – både fungerar också utmärkt som kroppsolja. Oljorna används både till rengöring och återfuktning. Om jag ska ha en ren kroppsolja och gärna vill ha doft (vilket jag normalt undviker) kan jag varmt rekommendera Myhavtorns kroppsolja. Den ger en lyxig känsla och är ganska fet vilket jag gillar. Billigare och mindre fet är Logonas Aloe Verbena kroppsolja - den fungerar dessutom bra som massageolja (och håller myggen borta ;-)). I de fall där jag använder bodylotion tycker jag att Bare body milk från John masters organics fungerar bäst – den är doftfri och därmed ganska ”allergisäker”.

Jag vet att många anser att exfoliering av ansiktshuden är oumbärlig. För egen del exfolierar jag faktisk ytterst sällan då det är alldeles för tufft mot huden och jag känner att det räcker med den skrubbeffekt jag får från bomullen eller tvättlappen.  Detta är förstås individuellt men jag tycker att det överdrivs en del ? Om jag exfolierar gör jag det enkelt med hjälp av tvättlera.

Mina händer är ett kapitel för sig då jag har eksem och extrem torr hud. En ”vanlig” handkräm biter därför inte på mig. I stället tar jag Crearomes Änglamild bodybutter – den består av nästan rent sheasmör (och jag ska lära mig att låta bli tömma diskmaskinen direkt efter applicering) men mina händer äter den. Apropå sheasmör tycker jag mycket om fasta tvålen som heter Sense of shea . Den är lagom krämig och återfuktande och doftfri - jag är ingen större fan av flytande tvålar.

Håret tvättar jag nästan alltid i John masters organics Zink& sage shampoo - har helt enkelt inte hittat något som klår den även i perioder med väldigt torr och eksembenägen hårbotten. Balsam använder jag faktisk inte så vill inte uttala mig om favorit här.

Då återstår sminket men det tar vi en annan gång!

1 kommentar: