torsdag 25 september 2014

En odlares jeremiad


Jag har ljuvliga barndomsminnen från mina föräldrars trädgård där min pappa alltid slet i trädgårdslandet. Odlingarna låg precis där en gammal stening grusväg hade funnits och det innebar i början att en fasansfull mängd sten skulle köras bort innan det gick att odla. Men vilket resultat! Vi hade potatis, rödbeta, rädisor, morötter, sallad, bönor, gurka, jordgubbar och massor med hallon samt fantastiska äpplen. Jag saftade och syltade mycket!

Nu bor jag i Göteborgstrakten som ju har extremt lerig jord. Efter några års "kamp" och ryggsmärtor gav jag upp och  byggde en bädd och fyllde på med svindyr matjord för att slippa undan leran.  Jag har en dröm om att bli nästan självförsörjande under sommarhalvåret och tycker att man bör odla när man har en stor villaträdgård. Tyvärr verkar mina tilltag inte ha någon större effekt - faktiskt har jag i år bara lyckats med potatisar och gräslök (även om potatisskörden var beskedlig).

Status:

  • Rabarber (som man inte kan misslyckas med) vantrivs
  • De få jordgubbar som kommer åts upp av skator
  • Bönorna har vi inte sett röken av
  • Ärtorna sargades av rådjur
  • Morötterna blev pyttesmå*
  • Rödbetorna ser mest ut som ärtor i storleken
  • Lök blev bara marginellt större efter plantering


Bärbuskar och träd:

  • Körsbären åts upp av skator
  • Hallon vill inte växa
  • krusbären försvann på något sätt
  • Vinbär brukar gå bra även om skörden var liten i år
  • Äpplen fungerar bra (har faktisk väldigt många i år!)
  • Plommon brukar gå bra men i år är skörden dålig och blåmesarna hackade i alla

*Barnen fick leka med utgångna frön (från bl a morötter) som de kastade i en rabatt och på en stengång. Som en sort hån växte mellan stenen fina små morötter som verkligen blev delikata. I kökslandet, däremot, där jag hade sått nya från och varsamt rensat bort ogräs, kom det några ynka små morötter...

Vi använder inga bekämpningsmedel i trädgården men gödslar lite med kogödsel. Som våra "motståndare" kan räknas myror i mängder (misstänker att de äter rötterna och ger missväxt), mördarsniglar, bladlöss, skator, harar och rådjur. Rådjuren äter, förutom blast på rödbetor mm, de löv de kommer åt på äppelträden, samt alla fina blommor (även sådana som enligt expertisen inte är populära). Dessutom delar de generöst av sig med fästingar!

Just nu funderar jag allvarligt på att köpa ett växthus och odla tomater och gurkor - det kan väl inte gå snett ...eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar