måndag 8 september 2014

Färgat håret för första gången någonsin!

´

Dagligen får jag samtal eller mejl från kunder som har frågor om örrthårfärg. Jag svarar så bra jag kan med hjälp av feedback från andra kunder samt teoretisk kunskap. Det är dock inte samma sak som att ha testat själv - så nu när jag har fått lite mera inslag av grått i mitt annars mörka hår, har jag testat!

Jag har tidigare färgat håret på min syster som har i stort sett samma hårfärg som jag, och det blev ett bra resultat. Hon fick färgen "Brown" från Radico och jag tänkte därför välja något annat. Jag valde färgen "Mahogany" och satsade på att det inte skulle bli för rött (som passar väldigt dåligt med min hudfärg) då jag som sagt har ganska mörkt hår.

Ett paket ska räcka till midjelångt hår men jag valde för säkerhets skuld att ta hela paketet. Jag blandade i varmt vatten tills jag fick en passande konsistens och lade dessutom i en klick kokosolja då håret kan bli en aning torrt efter en färgning. I paketet följer ju med en pensel för att måla på färgen. Efter att ha kollat på en video valde jag dock en annan metod som är MYCKET snabbare. Jag delade in håret i sektioner och tog med händerna en klick hårfärg och smetade in i håret från hårbotten och ut - en sektion i taget.Detta kräver dock handskar på bägge händer (finns bara en i paketet) samt kanske handskar av gummi eller vinyl som sitter tight.  När det var klart tog jag lite extra för att täckte områden där jag hade missat. Det blev en del över i skålen och man kan därför lugnt räkna med att doseringen på paketet stämmer. Jag satte på medföljande duschmössa och lät smeten sitta i en timme. Jag hade ingen kräm eller salva i hårkanten för att hindra att färgen smittar av sig och det var inget problem - jag fick inga oönskade hennatatueringar!



Efter att ha duschat håret ganska länge fick jag bort det mesta av smeten! Mitt hår blev fram för allt mörkare och det gråa täcktes. Det är intressant att se på före- och efterbilderna (vänster resp höger) hur ljuset påverkar uppfattningen av färgerna (kameran ljuger). På bilderna längst upp ändrar färgen sig från gyllene brun till mörkbrun medan bilderna längst ner går från råttgrått till lite brunare nyans. Bilderna längst upp är nog närmast sanningen! Om man har relativt mörk hår tror jag inte det blir någon större skillnad i resultat om man väljer"Brown", "Mahogany", "Copper brown"eller"Bugundy"  -  men det får jag testa en annan gång!


Ps Jag har noterat att många kunder har svårt att föreställa sig hur en hårfärg blir. Speciellt kunder som är vana att färga håret med kemiska medel har ganska svårt att ta till sig att örthårfärger 1) beter sig olika på olika typer av hår, 2) att ens egen hårfärg avgör resultatet, samt 3) att det kan vara svårt att dölja en utväxt. Jag har tidigare försökt göra en databas med före- och efter-bilder men inte fått respons. Visst finns det en del bilder på nätet men något mer organiserad har jag inte hittat. Så min uppmaning låter: ta bilder på ditt hår både innan och efter du färger det och skicka in. Det är en väldig stor hjälp om man kan bilda sig en uppfattning om resultatet och kanske kan det underlätta valet av färg.










1 kommentar:

  1. Vad kul att se lite info om det här med bilder. Jag själv är inte på jakt efter färg, men jag vet många kompisar som har funderingar, men tycker det är svårt att få info. Synd att du inte fått respons med bilder. Det skulle ju annars vara jättebra. :-)

    SvaraRadera