torsdag 15 mars 2012

Att äta ekologisk mat – en klassfråga?


I går skrev SVT.se - rapport om ekologisk frukt. Så här stod det: ”Alltfler prover av frukt och grönt innehåller mer bekämpningsmedel än gränsvärdena tillåter. Små barn bör därför äta ekologisk frukt och grönsaker. Det anser flera forskare som studerat bekämpningsmedel i kroppen.” Man får även ta i betraktning att dessa gränsvärden inte tar hänsyn till cocktaileffekten.

Mina barn får frukt med i skolan varje dag - och helst ekologiska sådana. Prisskillnaden mellan ekologisk och ”vanlig” är dock enorm. T ex kostar ett ekologiskt äpple ca 5 kronor och det är ca dubbelt så mycket som ett icke-ekologiskt äpple (man kan också undra om det nu är nödvändigt att emballera eko-äpplena i papp och plast). Skillnaden är inte lika stor för andra frukter men ändå påtaglig.

Jag tror att en del kunder helt enkelt inte bryr sig om att handla eko-mat, men jag tror också att många kanske har viljan men inte pengarna. I min familj köper vi nästan uteslutande eko-mat och det är förstås en belastning för ekonomin. Det är dock ett medvetet val och i stället nedprioriteras husrenovering, dyra resor mm . I dagens GP har man gjort en undersökning av prisskillnad mellan ekomat och ”vanlig” mat och där kommer man fram till att ekologisk mat är 40 % dyrare.

Ja ekomat är dyr, men är prisjämförelsen rimlig? Man kan vända på steken och hävda att ”vanlig” mat är för billig bl a för att den är framtagen m h a växtgifter, växtfrämjare (antibiotika), stråförkortare etc och inte håller samma kvalitet som ekologisk mat. Risken med prisjämförelser är ju självklart att man helt ignorerar innehållet (tänk på hur ofta vi presenteras för rubriker som ”här hittar du billigaste matkassan”).

Dock undrar jag om det inte skulle gå att minska skillnaderna en aning. Jag har nämligen noterat att skillnaden i granlandet Danmark är mycket mindre. Hur kommer det sig? Andelen ekomat är något större i Danmark än i Sverige och det kan ju vara så att det leder till lägre grossistpriser. Om så är fallet undrar jag hur ska detta ska kunna lösas i Sverige. Vi riskerar att försätta oss i en moment 22- situation: Ingen eller få köper ekologisk mat för att det är för dyrt, och priserna går inte att sänka för att grossistpriserna är höga på små inköp. Detta är kanske något som respektive butikskedjor kan ta tag i? Man kan tycka att GP lägger ved på brasan då många kanske blir skrämda och bekräftade i att ekologisk mat är något som är utanför räckvidd.

GP´s artikel i korthet: 53% handlar kravmärkt ibland, 19% gör det så ofta de kan, 21% vill köpa mer (GP´s källa är: Sifo-undersökning för Krav, november 2011). Topp-10-listan är: Mjölk, ägg, filmjölk, kaffe, juice, yoghurt, konserverade gröntsaker, kött, barnmat och grädde (GP´s källa är ekoweb.nu)


Ps Vill även rekommendera denna rapport om danska förhållanden: läs t ex om den intressanta indelningen i segment (hur kunderna tänker och resonerar) http://www.bioethics.dk/~/media/Bioethics/Dokumenter/Publikationer/Okologiske_fodevarer_CeBRA.ashx

5 kommentarer:

  1. Jag har funderat mycket på ekologisk mat eller inte. Själv försöker vi så långt det går att köpa ekologisk. Intressant att se att eko-maten är billigare i Danmark!

    Sedan har jag en tanke om att det är så många i dag som köper halvfabrikat och mat med massa e-ämne och tillsatser. Då är det nog i första hand det man ska ta tag i. Det vill säga hitta glädjen att laga mat från grunden och upptäcka hur gott det är.

    SvaraRadera
  2. Ja du har rätt. Problemet är att många inte kan laga mat från grunden och då är det ju bekvämt med halvfabrikat. Jag tror också att många tror att det tar minst 2 timmar att laga maten från grunden och därför inte ens har en tanke på att köpa "riktiga råvaror".

    SvaraRadera
  3. Hej Dorte,
    bra att du tar upp det här med den ekologiska maten och om det är en klassfråga. Jag började köpa ekologisk mjölk och annat redan för 18 år sedan när jag bodde själv med två små barn och var student. Jag ville ge det bästa till barnen och någon krona mer spelade inte så stor roll - man fick hoppa över cola i stället.
    Jag tror inte att det är en klassfråga utan det beror mer på hur mycket man bryr sig och vad man prioriterar. För min del är jag övertygad om att det är nyttigare med ekologiskt mat och att man får mer vitaminer för pengarna! Jag brukar handla på ICA och de har flera ekologiska produkter som inte är så mycket dyrare. I Love Eco äpplena är exempelvis bara någon kronor dyrare kilot nu!

    SvaraRadera
  4. Jag är student, men läser Miljövetenskap och vet hur viktigt det är att köpa ekologisk mat. Jag gör precis som du, prioriterar bort andra saker, köper kläder på second hand eller auktion och reser inte så ofta. Men jag har också lärt mig att hitta billig ekomat (Willys har en bra grönsaksavdelning för detta!), och börjat odla själv för att dryga ut kassan.

    Förresten, anledningen till att ekomat tex bananer har emballage är för att det transporteras i samma sorts lådor som besprutade bananer, och man har emballaget för att det inte ska blandas ihop och skydda. Men visst, jag tycker också det är extremt onödigt.

    SvaraRadera
  5. Det är klart att det är en klassfråga! Det handlar både om ekonomi och normer. Vi köper nästan bara ekologiskt, men det är bara de senaste åren som vi har gjort det. Främst är det för att vi vill ha så giftfri mat som möjligt, men jag vill också bidra till att butikerna blir bättre på att hålla hemma ekologiska alternativ, vilket de så klart bara gör om det finns en marknad för det. Vi bor i Kalifornien, och här finns det flera helt ekologiska mataffärer. Allra bäst är det förstås att handla på marknaden, där är det både ekologiskt och närodlat. En fördel med att bo i Kalifornien där det är typ sommar året om...

    SvaraRadera