söndag 11 mars 2012

They don´t make them like in the old days

...alltså inte husmödrar , utan dammsugare:-)

För ett år sedan var det dags att skaffa en ny dammsugare. Den gamla fungerade (och fungerar) fortfarande men kändes något ofräsch och sög inte så bra längre – den var väl 8 år gammal. Min mamma stoltserade häromdagen med sin dammsugare som fortfarande hänger med (och fortfarande är bra) efter 20 år.

Inför inköp av ny dammsugare gjorde jag naturligtvis en ordentlig marknadsundersökning för att få så bra kvalitet som möjligt – det blev en (bäst i test) Elektroluxmodell som var dyr som f… Den är dessutom kostsam i drift då den kräver några svindyra dammsugarpåsar – såkallade S-bags som fylls förvånansvärt fort.
 
Redan efter ett halvår tyckte jag att den inte sög så bra når påsen var bara halvfull och för en vecka sedan knäckte munstycket helt och går inte att använda. Nåväl jag grävde fram ett extra munstycke som är gjord för pakettgolv och såg till att beställa hem ett nytt munstycke (varken enkelt eller billigt). Samma dag som jag gjorde beställningen av nya munstycket dammsög jag och till min stora förvåning hände ännu en grej. Denna gång gick handtaget sönder, och nu går dammsugaren inte att använda alls medmindre jag kan fixa den med silvertape eller köpa en helt ny slang.

Jag kan förstå att företag inte är intresserade av att göra FÖR bra produkter då de annars inte säljer nya, men jag saknar verkligen gamla tider då alla vitvaror och all elektronik var en ”livstidsinvestering” eller till och med någonting man ärvde från tidigare generationer. Som konsument har man ju inte en chans att vara miljömedveten när inte ens dyra s k kvalitetsprodukter håller måttet.

Ps Visste du att innehållet i dammsugarpåsar faktisk är så giftigt att man borde behandla det som miljöavfall (tungmetaller, ftalater mm).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar