onsdag 3 april 2013

Fleece-förorenad fisk


Här hemma blir jag ganska ofta retad pga mina fleece-aversioner. Det är inte bara så att jag ogillar tanken om plast i kläder – utan jag upplever ett kraftigt fysiskt obehag om jag har en fleecetröja på mig eller vidrör fleece – står inte ut med den statiska elektriciteten som uppstår. Jag håller mig därför helt och hållet till ull. Personer som försökt övertala mig har argumenterat för att det är miljövänligt för att fleece är gjord av återvunnen plast. Till min stora (barnsliga) fröjd har jag nu fått ett argument serverad på ett silverfat: 

Fleece avger plastmikropartikar när det tvättas! Mängden har mätts till ca 1900 partiklar per tvätt/ tröja. Eftersom partiklarna är för små för att fångas upp i reningsverken kommer de ut i haven*. Via plankton som har ätit plasten hamnar plasten till slut i fisk (och därmed i våra magar när vi äter fisken). I havet har plasten stora konsekvenser då den försvagar den som äter det och bl a förskjuter balansen mellan djurpopulationerna. Vi har kanske alla hört om problem med större plastbitar som t ex fåglar äter och som gör att de till slut svälter ihjäl, men just mikroplasten har inte uppmärksammats – kanske för att den inte syns med blotta ögat? Makroplasten är omedelbart ett mycket större problem då den finns i överväldigande mängder, men den bryts ju så småningom ner till mikroplast. Det tar dock sin lilla tid - det tar 450 år att bryta ner en petflaska (och en minut att producera den).

Man får hoppas på att det inom snar framtid utvecklas en teknik som möjliggör att reningsverk kan fånga upp mikroplasten. Till dess får vi försöka ändra vårt ”fleece-beteende”.

Värt att tänka på är att även kosmetika och målarfärg innehåller mikroplast som via avloppsvatten hamnar i havet. Det är kanske dags att byta till ekosmink och naturlig målarfärg…eller åtminstone slänga (bränna?) målarpenseln efter användning i stället för att skölja den och inte hälla ut målarfärg i avloppet (kanske en självklarhet).

* Forskaren Jan-Erik Bruun från Finlands miljöcentral studerar mikroplasternas påverkan på havsmiljön



Ps släpper inte helt plasten – återkommer med inlägg om plastavfall/plasthantering på land.

3 kommentarer:

  1. ..och att tillägga har man sett mätbara halter av ftalater i läsk och bubbelvatten som läckt ut från pET-flaskor, trots att plasten polymeriserats. pET står för polyetentereftalat.

    SvaraRadera
  2. ja det är ju en annan sida av problemet - plasten för med sig/innehåller giftiga ämnen som skadar havsmiljön. Man ser därför en kombinerad fysisk och kemisk påverkan.

    SvaraRadera
  3. ...och här kommer en lista över kroppsvårdprodukter som innehåller mikroplast: http://www.noordzee.nl/wp-content/uploads/2013/02/18.2.13.Rood_.pdf

    SvaraRadera