lördag 19 oktober 2013

Heliotrop


Som jag berättade här om dagen var jag nyss på företagsträff med Naturkosmetikkompaniet. Under kvällen presenterades tyska serien Heliotrop som har funnits länge på marknaden (men alltså inte i Sverige). Nu är jag ju själv en riktig torris så jag måste erkänna att jag föll direkt för deras mer feta produkter – mer om detta senare.

Om märket Heliotrop kan i korthet berättas att det etablerades 1965 men att historien egentligen redan börjar 1925 med företaget Elektrobio som startade med produktion av tvål. De arbetade aktivt mot de ”förödande” effekterna av industrialiseringen och var, i likhet med bl a Rudolf Steiner, tillhängare av ”Lebensreform”-rörelsen,  som siktar mot en hälsosam livsstil. En av hörnstenarna i rörelsens verksamhet var etableringen av hälsokostaffärer (redan 1897!) vilka Elektrobio valde som sin försäljningskanal. 80 års intensiv forskning och produktutveckling senare finns nu 7-8 olika produktserier i Heliotropmärket.  I 2007 blev Heliotrop en del av LOGOCOS-gruppen som bl a tillverkar Logona och Sante. I 2011 relanserades Heliotrop med helt nya produkter då man valde att inkludera mer modern vetenskap i produktformuleringarna.

Jag tycker verkligen bra om produkterna och designen på förpackningarna, men för att börja lite sakta har jag tagit in några av de personliga favoriterna från serierna nedan markerade i fet stil (längst ner i inlägget).

Multiaktive Vital Balsam: den gröna lilla burken på bilden har fått sin färg från klorofyll och den har konsistens som en oljebalsam. Den består av en rad olika oljor, dofter helt underbart och går snabbt in i huden – helt klart en favorit !

Multiactive Moisturising Balsam: flaskan med vitt innehåll har en härlig krämig konsistens. Balsamet känns omedelbart återfuktande.

Moisture Facial Oil: har fått sin färg från karoten och ger huden en riktig fin lyster.

Selection Weekend Treatment: Kittet består av två 2,5 ml koncentrat samt en 5ml Multiactive 24 h kräm.

Om du vill bekanta dig med produkterna finns de att köpa som provförpackning och du kan vinna ett Selection Weekend Treatment kit genom att delta i en tävling på Simply Pures Facebook-sida.

Serierna:

Vital: Ansiktsvård med sex produkter för yngre hud – innehåller bl a Q10.

Active: Ansiktsvård med åtta produkter för normal till torr hud – med bla tångextrakt och kameliaolja.

Multiactive: Ansiktsvård med tio produkter för krävande hud – med bl a ginkgo, hibiscus och hyaluronsyra.

Balance: Ansiktsvård med fem produkter för blandhud - med bl a silverlax, lakritsrot och trollhassel .

Selection: Ansiktsvård med två produkter/kurer för all hud – med bl a hyaluronsyra, ros och aloe vera.

Moisture: Ansiktsvård med en ansiktsolja för torr hud – med bl a rosenbladsextrakt och olivsqualane.

Haircare: Hårvård med fyra produkter för fint tunt hår – med bl a koffein och bambusextrakt.

Bodyline: kroppsvård med fem produkter för all hud – med bl a granatäpple och aloe vera.




6 kommentarer:

  1. Vad spännande med ett nytt märke. Jag känner inte till det sen tidigare. Måste läsa på lite mer! :-)
    Jättebra med testkit om man blir nyfiken och testa. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det finns mer "där ute" än man skulle tro. Jag åker till Malmö på "Natural Products Scandinavia" mässan i morgon, och där blir det säkert fler nya märken att bekanta sig med :-)

    SvaraRadera
  3. Vi från eBody deltog också i Inspirationskvällen med Kosmetikkompaniet och fastnade för Heliotrop :-) Vi har tagit in en stor del av sortimentet i vår webbshop eBody. Välkomna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta detta var nog fel forum för mitt inlägg.

      Radera
  4. Vill notera att Heliotrop funnit i Sverige tidigare.. min gamla mamma brukade alltid köpa via hälsokostbutiker ända fram till något år sedan sen dess har jag fått beställa åt henne online

    SvaraRadera