torsdag 24 oktober 2013

Natural Products Scandinavia - mässa i Malmö


Nu har jag haft några dagar till att återhämta mig och smälta alla intryck jag fick på Natural Products Scandinavia mässan i Malmö i måndags.
Det var underbart att hälsa på några av mina leverantörer – men också härligt att ta del av nya produkter. I år var jag ganska disciplinerad och hade gjort en lista hemifrån med företag som jag gärna ville prata med. Det underlättade navigeringen mellan alla utställare men tyvärr hann jag dock inte med alla. Här kommer i alla fall lite info.


Incosmetics från Danmark tar över agenturen för Konjac Sponge i hela Skandinavien. Svamparna sägs vara fantastiskt bra mot diverse hudproblem och kan till och med lindra eksem. Jag återkommer om detta. Det finns ju redan en del som säljer svampen i Sverige så en viss erfarenhet finns ju redan här. På bilden ser ni ägaren Jesper Østergaard.


Clearlife är agenter för bl a amerikanska Vermont Soap och engelska veganvänliga Aubrey Organics. Vermont soap har jag (tillsammans med mitt Green Team) bekantat mig med då vi recenserade barnprodukter åt tidningen Camino. Produkterna verkar tilltalande och är USDA certifierade. Aubreys produkter har ”sympatiska” priser och är certifierade av USDA – jag fick med mig prov på schampo och balsam! Tom (på bilden) bjöd även på ”CHAGA-svampte” (en relativt ny hype). Svampen är extremt näringsrik och stärker immunförsvaret – den har ett ORAC-värde på över 100.000!


Esse är ett Sydafrikanskt märke som en av mina kunder har uppmärksammat mig på. En familj från Mölndal blev så kär i produkterna under en resa att de tog in produkterna till Sverige.  Esse-produkterna är baserade på växter från Sydafrika som ju kryllar av endemiska arter! Produkterna är ackrediterade av Phytotrade Afrika (en sorts Fairtrade märkning), är veganvänliga, och EcoCert-märkta.


S5 (Selected Skincare) har jag länge varit nyfiken på efter att ha läst några recensioner. Produkterna (som består av olika serier från var sin "klimattyp") är ytterst aktiva och väldigt dryga – de kostar också en slant. Jag testade bl a en oljecleanser som vid kontakt med vatten löddrade/bubblade och var väldigt enkel att tvätta av – den gav mersmak.


Mette Picaut träffade jag senast på en mässa där jag stod som utställare och hon (som kund) berättade om sina tankar på att göra sin egen serie. Såhär - ett antal år senare får man verkligen säga att hon förverkligat drömmen. Det verkar gå bra för henne och numera säljer hon även utomlands.


Pukka: Har ju världens finaste förpackningar och teerna smakar ju underbart. Nu har de även lanserat en serie med kosttillskott i pulverform (som en tepåse) och det är absolut något jag tänker titta närmare på.


Nonique känner ni kanske redan? Det är en serie ytterst prisvärda produkter (i fem serier) baserade på nonifrukten som kommer från Panama. Produkterna doftar ganska kraftigt vilket vissa älskar och andra inte uppskattar alls. Doften försvinner dock fort från huden enligt Jenny Ödman. Produkterna är BIDH- och EcoCert-märkta, veganvänliga och utan palmolja. Ps min egen bild var så suddig att jag lånade denna från Noniques hemsida.


AEOS är ett brittiskt märke som ni kanske redan känner till då Softskin har tagit in hudprodukterna. Deras produkter är ganska aktiva, innehåller ädelstenar och växter som är odlade enligt biodynamiska principer. AEOS har även smink som jag är nyfiken på att testa. Ögonskuggorna var dock väldigt skimriga och det tycker jag inte så mycket om – någon som har testat? Helena som ni ser på bilden fick en ansiktsbehandling och tyckte om produkterna, men kände även av att de är ganska aktiva (AEOS står för Active Energised Organic Skincare)!


Finn & Gunnar är två ganska lustiga herrar från Norge som har lanserat en egen ekologisk hårserie (främst till frisörer) – De har även bambuhårborstar från Lotus healty hair som jag funderar på att ta in.


Mooncup - menstruationskopp i silikon - har ni nog alla hört talas om. Jag vet inte hur bra det går med försäljningen i Sverige men kanske kan det hjälpa att företaget har gjort en sorts demonstrationsvideo som kan hjälpa kunder att övervinna eventuell  tvivel? Se den här: http://www.youtube.com/watch?v=H_O-X9EQfRw


Dharmazone är ju ett relativt nytt svenskt företag som jag varit nyfiken på. Produkterna är ganska unisex och ägaren förklarade att de säljer väldigt mycket till kliniker och spaanläggningar – det är kanske där de passar bäst?


Jag hälsade ju också på mina befintliga leverantörer: Dagsmeja, A la eco, Naturkosmetikkompaniet och Ekorrens ekologiska godis. På bilden ser ni tjejerna från Ekorrens.

Vad tycker ni – något av detta som verkar lockande?


Ps på bilden längst upp ses bl a vatrondeller = bomullspads från danska Uniq – pads´en är speciella då de inte ”luddar av sig” och inte fastnar i t ex skägg (känner ni några män som använder bomullspads?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar