torsdag 10 november 2011

Cyklar du till jobbet?


I nästa nummer av livstilsmagasinet Camino tar man bl a upp hur det skulle se ut om fler cyklade i USA – (hälso- och ekonomiska aspekter) - 70% av amerikanska bilresor är kortare än två amerikanska mil (drygt 3 kilometer). Detta inspirerade mig till dagens inlägg.

Jag vet inte hur ni har det men jag hör i all fall till dem som inte får tränat någonting alls. Bara tanken om att gå till något gym gör att jag genast känner mig obekväm – jag känner mig helt enkelt felplacerad i ett rum med hög musik och nylonklädda svettande individer. Med tre barn är det dessutom svårt att klämma in en tid för organiserad träning (var det en dålig ursäkt?).

MEN jag cyklar – dagligen vistas jag inom en relativt liten radius som är fullt nåbar via cykel. Jag kommer ju från Danmark där cykling är integrerat i många människors liv som ett helt naturligt sätt att ta sig fram. Nu bor jag i ett typisk villakvarter och blir ganska förvånad över all biltrafik. En av mina grannar som har väldigt högt blodtryck erkänner att hon är för lat för att gå eller cykla även om hon bara ska till centrum som ligger mindre än en km borta – vanans makt är stor! Det finns dock några som cyklar men som ofta i Sverige är det extremerna som gäller - den som cyklar är (fanatiskt) välorganiserad med rätt kläder och tjusig ryggsäck med byteskläder och gör det för att träna ev samtidigt med att transportera sig från A till B. De finns få som cyklar normalklädda på en kortare sträcka bara för att ta sig till ett ställe (säg emot om ni inte håller med). Visserligen spelar geografin och infrastrukturen en roll för hur man transporterar sig men jag fascineras ändå över att det kan skilja sig så mellan två länder.

Är din cykel ett träningsinstrument eller ett transportmedel? (eller rostar den i garaget J)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar