onsdag 23 november 2011

Sheasmör - en hudräddare i nöden


Nyligen har jag tagit in en bodybutter som jag gillar skarpt. Detta beror till dels på att den är baserad på sheasmör (jag säljer även rent sheasmör i e-butiken). Jag tyckte därför att det vore passande med en liten berättelse om sheasmörets historia samt dets utmärkta egenskaper. 

Sheasmör som man ju kallar fettet från sheanötter är här i västvärlden främst känd som en utmärkt hudprodukt. Dock har man i sheanötens hemländer (centrala Afrika) även använt den som en viktig matkälla. Sheanötterna kommer från ett träd - heanötsträd (Vitellaria paradoxa eller Butyrospermum parkii) och är extremt fettrika (upp till 55% fett). För att få tag i fettet måste man först fermentera och koka nöten, sedan krossas den och man kan kallpressa eller ”varmpressa” mjölet/krosset. Shesmöret har en ganska fast konsistens och är ofta grynigt och om man använder rent sheasmör måste man smälta det mot huden. Smöret har mer eller mindre kraftig doft beroende på hur raffinerat (behandlat) det är. Smöret består till hälften av mättade fettsyror (primärt stearinsyra) och till hälften enkelomättade fettsyror (primärt oljesyra (omega 9)). Som sagt har smöret väldigt bra hudegenskaper och hur det kommer sig ser du nedan:

· Innehåller karoten och alantoin som är återfuktande, lugnande, anti-åldrande och läkande

· Innehåller fytosterol som stimulerar cellernas nybildning, dvs läkande effekt.

· Innehåller kanelsyraester som också är läkande men fram för allt solskyddande och en av de mest använda kemiska solfilter.

Jag använder själv sheasmör flitigt och upplever att det har en viss läkande effekt på både mitt eksem och barnens. Har du erfarenhet av sheasmör mot hudåkommor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar