onsdag 16 november 2011

Sandtjuvarna


Dagens inlägg har egentligen ingenting med ekologi att göra – men kanske med miljö?
Varje dag när mina tvillingar kommer hem från skolan har de skorna och fickorna fulla av sand. Det är inga småmängder vi pratar om utan minst en dl per dag. Det som de inte lyckas sprida i huset skakar jag ut på trappan varje morgon innan det är dags att ta på skorna. I morse kom jag att tänka på att trappan börjar se ut som en sandlåda och funderade över hur mycket sand det egentligen handlar om. Om vi antar att barnen går till skolan ca 200 dagar om året då blir totala mängden sand alltså 1dl/barn x 200 = 400 dl = 40 liter. Nu antar jag att andra barn är likadana och om det nu är alla barn i förskoleklassarna samt ettorna som är ”sandtjuvar” då handlar det (på mina barns skola) om 112 barn som vardera släpar hem 20 liter = 2240 liter sandförlust per år. Det kanske inte låter som mycket men om det nu är samma sak på alla skolor? Det finns 103.529 förskoleelever i år 2011 och förmodligen lika många ettor, d v s 207.058 elever som släpar hem 20 liter sand vardera per år = 4.141.160 liter sand eller 4141 m3 per år som går förlorad. Vi kan för skojs skuld räkna om detta till vikt. En liter sand väger ungefär 2 kg (lite beroende på typ). Vi får då 2070580 kg sand eller 2071 ton (kanske lättare att begripa). Jag undrar hur mycket sand som finns på en vanlig strand? Och varifrån kommer sanden i sandlådorna?

Ps 1 m3 sand ex moms kostar ca 100 kr/ton = årskostnad 207.100 kr = 1 kr/barn. Det är kanske mer relevant att räkna på hur mycket kostnaden för dammsugarpåsar ökar…

Pps jag lovar att skärpa mig och skriva ett vettigt inlägg nästa gångJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar