måndag 10 oktober 2011

Är du också "fönyld"?


Jag vet inte hur ni har det men jag har i alla fall varit förkyld ett antal gånger under hösten och jag tycker ju att man borde kunna undvika det, eller?

Visst hänger det ihop med immunförsvaret men även med exponeringen för virus. Det är ett kolossalt virustryck man utsätts för som föräldrar till dagis- och skolbarn. I mitt eget fall blir det förstås inte enklare av att jag har minst ett barn som kommer in om natten och hostar mig rakt in i ansiktet. Det finns dock vissa (kanske självklara) hygienregler som kan minska risken:

·         Även om barn och en del vuxna har för vana att nysa rakt ut i luften eller i handen går det att lära dem att alltid nysa i armvecket i stället (har dessutom fördelen att minska kontaktsmitta från händerna).
·         När man kommer hem från jobb, skola eller dagis ska man ALLTID tvätta händerna noga – kanske också självklart men mina barn protesterar varje dag!
·         Om man har blivit förkyld kan man se till att inte sprida virus genom att alltid slänga snorpappret;-)
·         Virus är känsligt för UV-strålning och smittar därför mer inomhus än utomhus. En droppe från ett nys kan ”resa” långt och hålla sig i luften ett bra tag. En stor del av smittan kommer dock via kontakt med objekt som en smittad person har vidrört och för smittade personer gäller det därför att tvätta händer varje gång man har snutit sig – det är förstås svårt om det bara rinner och rinner. Som icke-smittad är det viktigt att försöka undvika att gnugga ögonen, peta sig i näsan etc då all smitta tar sig in via slemhinnorna. 

Är du redan förkyld finns det ingen quick fix även om många tror det. Det finns en del nässprays som det reklameras flitigt för. Visst kan de lindra men det är väldigt stor risk för missbruk då de är beroendeframkallande. Längre tids användning (mer än 10 dagar) tar inte bort nästäppa utan skapar nästäppa. Håll dig hellre till de klassiska Vila, Värme och Vänlighet.. och stanna hemma om du har feber!
Om du har otur och är benägen att få bihåleinflammation finns det dock vissa tilltag som kan hjälpa. Mer om det i nästa blogginlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar