tisdag 4 oktober 2011

Bättre bad med bara Bare


Jag var egentligen på väg att ondgöra mig över den danska fettskatten men kom på att det behövs lite trevliga nyheter i stället så här kommer lite om doftöverkänslighet och bra produkter:

Det är så att det finns minimum 400.000 doftöverkänsliga individer i Sverige. Detta motsvarar 4,5% av befolkningen – alltså inte ett litet problem (och något man bör tänka på innan man reflexmässigt sprayar på parfym innan jobbet eller teatern). Många doftöverkänsliga upplever vardagen som jobbig och har t ex väldigt svårt att hitta produkter utan doft. Ekologiska hygienprodukter är inget undantag då merparten innehåller eteriska oljor, dels för doftens skull och dels pga oljornas olika terapeutiska effekter. Jag förundras också över att så många produkter till bebisar och barn innehåller eteriska oljor. Helt onödigt! (har t ex bara hittat få babyoljor utan doft). Man kan dock glädjas över att bo i Norden där blöjorna inte är parfymerade (i motsats till USA och Sydeuropa).

MEN det kommer allt fler doftfria ekologiska/naturkosmetiska produkter på marknaden. Exempel på märken/serier är: Logona Fri, I+M naturkosmetik Freestyle, Jmo Bare, Estelle och Thild, Wise, Dermanord, Zenba, Green People No Scent.

De senaste doftfria produkter jag fick in var John masters organics Bare hårshampoo och balsam, och eftersom de är otroligt populära har jag även beställt hem duschgel och bodylotion i samma serie. Produkterna håller samma höga kvalitet som John masters organics övriga produkter. Här kan du se alla doftfria produkter i webshoppen…och här kan du läsa mer om doftöverkänslighet. 

Ps saknar en ekologisk doftfri hårspray i mitt sortiment – några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar