tisdag 25 oktober 2011

Plättar med chiafrön - utan ägg och mjölk



Något av det ”svenskaste” som finns är nog plättar – och efter 8 år i Sverige känner jag mig assimilerad och redo att anta plättutmaningen. Jag hade läst någonstans att chiafrön får en deg att hänga ihop och kan ersätta ägg i bakverk. Eftersom barnen hade tjatat sig till pizza (vad gör man inte för att få lugn och ro när man är gräsänka och barnen är sjuka) skulle jag ju hitta på något till mig själv. Vad göra? – när kylen är som tommast är kreativiteten som störst (nöden lär naken kvinna spinna). Det var ett bra tillfälle för experiment då resultatet inte skulle ”drabba” barnen;-). Såhär gjorde jag (ungefärliga mått):

1 dl majsmjöl
1 dl havregryn
3-4 dl rismjölk
1 -2 msk soygurt (ger lite syrlighet till plättarna)
En aning socker

Jag blandade allt och lät smeten stå 5-10 minutter – detta p g a att chiafröna sväller ganska mycket. Sedan var det bara att steka. Smeten var ganska tjock och om man t ex vill göra pannkakor i stället kan man bara blanda i mer vätska. Smaken var det absolut inget fel på och det är ett ganska trevligt sätt att få i sig omega 3 (från chiafröna) och fiber. En LCHF-förespråkare skulle nog tycke att rätten innehåller för mycket kolhydrat men man kan ju välja att äta plättarna som dessert eller lägga till en proteinrik fyllning (t ex tonmousse med grönsaker). Det ska testas till lunch i dag då det blev lite över.

Ps barnen testade och gillade plättarna

2 kommentarer:

  1. Plättar är ju gott så det är roligt att få fler recept och testa!:-) Jag är gluten och laktosintolerant så har ju ingen mjöl eller mjölk i men brukar ha ägg i... Har du testat med fiberhusk om du inte vill ha ägg i? Jag vet inte hur det funkar på plättar, men brukar ha det i degen när jag bakar glutenfritt bröd.

    SvaraRadera
  2. Hej Malin

    Jag känner till rådet att ha i fiberhusk når man bakar med glutenfritt mjöl men jag har aldrig testat själv. Det fungerar säkert utmärkt på plättar men anledningen att jag valde chiafrön var att jag ville ha väldigt matiga plättar samt att chiafröna är så rika på omega 3 (som de flesta har brist på).

    SvaraRadera