torsdag 15 september 2011

Ansiktsmålning för barn


Över allt där det finns marknader och arrangemang för barn ser man barn som blivit ansiktsmålade. Det rör sig om en ganska stor hudyta och när jag har frågat personen som målat om vad som finns i färgerna har han/hon inte kunnat svara. Dessutom är det svårt att hitta en INCI-lista på produkter man kan köpa i leksaksaffärer. Min systerson blev vid ett tillfälle ansiktsmålad (i en ålder av 13) och svimmade! Kanske var det lanolinet eller kanske något annat? Ingen vet säkert men sedan dess har jag alltid varit ganska misstänksam mot produkter för ansiktsmålning. Det flesta föräldrar har nog ingen tanke på att produkterna kan vara skadliga för barnen.
Jag blev därför glatt överraskad då jag för en vecka sedan var på företagskväll med Naturkosmetikkompaniet som är svenska agenter för bl a SANTE. Det visade sig att SANTE  har tagit fram NaTrue-märkt smink/ansiktsfärg för barn där man antigen kan köpa produkterna en och en eller köpa ett helt kit med 8 färger på burk (varav en silver och en guld), 6 pennor, två penslar, en pennvässare, en svamp samt en instruktionsbok.  Den skaffade jag hem bums och sitter nu och försöker att få mina barn att hålla tassarna borta då jag tänker ha den som visningsex. Detta tycker jag att alla dagis, kalasfixare m. m. borde skaffa. Inom kort kommer produkterna att finnas i webbutiken – just nu väntar jag på bilder på alla färgerna….  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar