onsdag 21 september 2011

Socker i Landet Brunsås



Egentligen skulle jag skrivit om någonting helt annat men så råkade jag dimpa in i tv-programmet Landet Brunsås – en sorts satirisk upplysningsprogram som denna gång handlade om socker. Det kom en del fakta på bordet som jag tänker delge er här:
  • Varje svensk konsumerar 40 kg socker per år (=111g per dag)
  • Kvinnor köper mer godis än män!
  • 40% av alla kvinnor köper godis minst två gånger i veckan – det blir kanske 15kg per år (beroende på mängd per tillfälle)
  • Socker anses av WHO att vara en av de främsta anledningarna till den lavinartade ökningen i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Hur blev det så? En av de mest löjliga förklaringar jag har hört är att det ju var sockerransonering under kriget och därför har alla (efter kriget) börjat äta lösgodis och sötat bröd (varför hände det då inte i resten av Europa?)
  • Stor tillgång till läsk som är billig och i stora förpackningar
  • Dolt socker i maten: bröd, flingor, pålägg, halv- och helfabrikat,
  • Bullar på jobbet?
  • Mys är synonym for sockerintag  (fredagsmys eller fredagsrys?)
  • Socker brukade vara en lyxvara och det var först för ca 100 år sedan att det blev mer allmänt tillgängligt. Tyvärr dröjde det ganska länge innan man började borsta tänder!

Vad händer i kroppen? Vi har kanske kommit ganska långt i den tekniska utvecklingen men det vet våra hjärnor tyvärr inte om – de befinner sig fortfarande på jägar-samlar-stadiet. Vi jagar ständigt belöningar och socker är en belöning som triggar välmående-hormoner i kroppen. Att det är något som är inbyggt i oss kan man t ex se på folk som fortfarande lever isolerat i djungeln – de sätter livet på spel för att få tag i den åtråvärda honungen längst uppe i höga träd. Problemet idag är att socker är för lättillgängligt och att vi är så vana vid att allting ska vara sött. Jag hade en månad där jag levde helt sockerfritt, och det konstiga var att när jag smakade socker igen i en liten mängd tyckte jag att det var extremt sött. Det går alltså att bli ”avgiftad” utan större ansträngning.  Jag lever absolut inte sockerfritt men är bara ganska medveten vilket naturligtvis inte uppskattas av barnenJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar