tisdag 20 september 2011

Superhår med ricinolja???


Som ni kanske vet är jag en stor fan av oljor då oljor kan användas till hela kroppen – både invärtes och utvärtes. En av de nya oljor jag har tagit in är ricinolja för att jag tyckte att det saknades en bra rengöringsolja i mitt sortiment. I samband med detta pratade jag med min leverantör och hon sa att det nästan var slut på ricinolja. Detta visade sig bero på att Carolina Gynning har omtalat oljan i sin blogg som den nya dunderkuren mot för klen och långsam hårväxt  - håret växer 4 cm på en månad i stället för 1 cm! Är detta då sant? Nja kanske inte riktigt men olja är ju bra för håret och ricinolja stimulerar cellförnyelsen och därmed kanske hårväxten? För egen del skulle jag nog stå över då det skulle kräva tätare besök hos frisören;-)
Ricinolja är en extremt fet olja som nästan inte absorberas av huden. Detta gör den lämpad för sminkprodukter som läppglans och som massageolja. Dessutom är den bra på att dra ut orenheter och är därför en bra rengöringsprodukt. Om man inte vill använda oljan helt ren går den utmärkt att blanda med t ex den något torrare jojobaoljan.
Ricinolja är ju kanske mest känd för sin laxerande effekt. Vem kommer inte ihåg diverse amerikanska böcker och filmer där barnen hotas med amerikansk olja om de inte gör som de blir tillsagda. Den laxerande effekten beror dock inte på ricin (giftet i fröna), utan på oljans höga innehåll av ricinolsyra.  NB! Man kan bli förgiftad av att äta fröna, 3-6 frön ger svår förgiftning och om fröet tuggas sönder kan ett enda vara dödligt (källa wikipedia).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar